Sähköistä kohtaamista : etsivä nettityö, nuori asiakas ja osallisuus
Rauhala, Anniina (2013)
Rauhala, Anniina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265213
Tiivistelmä
Tämän monimenetelmällisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mistä syistä nuoret ottivat yhteyttä Nuorten Palvelu ry:n Etsivän nettityö-hankkeen vapaaehtoisiin Löytäjiin, ja minkälaista ohjausta tai tukea heille vapaaehtoisten toimesta annettiin. Esitän opinnäytetyössä sen tuloksiin perustuen myös kehittämisehdotuksia Nuorten Palvelu ry:n Löytäjille järjestämään koulutukseen, ja tarkastelen nuorten asiakkaiden osallisuuden tilaa sekä sen vahvistamista Löytäjien taholta. Tutkimuskysymykset nousivat suoraan Etsivän nettityön tarpeista, ja tuloksia voidaan hyödyntää myös tulevien nuorille suunnattujen internet-palvelujen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tutkimusote on kuvaileva, ja analyysimenetelminä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin nuorten osallisuuden teoriaa. Opinnäytetyön aineisto koostui Etsivän nettityön Löytäjien kevään 2012 aikana valmiiseen kaavakepohjaan täyttämistä asiakasraporteista. Varsinaiseen analyysiin rajautui yhteensä 305 raporttia.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että eniten esille nousseet syyt nuorten yhteydenottoihin liittyivät mielenterveyteen, seurusteluun ja seksuaalisuuteen, työhön ja opiskeluun, kotioloihin, kiusaamiseen ja yksinäisyyden kokemiseen sekä muihin ihmissuhteisiin, kuten kaveruus- ja ystävyyssuhteisiin. Löytäjien eniten hyödyntämiä ohjeita ja tukimuotoja olivat yleinen keskusteluapu, kannustus läheisten tukiverkoston hyödyntämiseen, ohjeistus ihmissuhde- ja vuorovaikutusasioissa, kannustus ja neuvonta työ- ja opiskeluasioissa sekä kannustus ongelmallisiksi koettujen asioiden puheeksiottoon koulussa tai hakeutuminen kouluterveydenhuoltoon.
Nuorten osallisuuden haasteet näyttävät tuloksien valossa liittyvän osallisuuteen riittävistä terveydenhuollon ja sairaanhoidon palveluista, osallisuuteen toimivista ja hyvistä ihmissuhteista sekä osallisuuteen työstä ja koulutuksesta. Ilman laajempaa kontekstia näistä haasteista on kuitenkin vaikea vetää pitäviä johtopäätöksiä. Löytäjien tärkein keino nuorten osallisuuden tukemiseen oli virtuaalinen läsnäolo ja kuunteleminen, kannustava, hyväksyvä ja arvostava asennoituminen sekä nuorten esittämien haasteiden ja kysymyksien pohtiminen vuorovaikutuksessa nuoren kanssa. Löytäjien koulutusta voisi tuloksien perusteella kehittää antamalla työkaluja asiakkaan ongelmien rajaukseen ja hänen toivomansa tuen määrittelyyn, sekä lisäämällä ohjausta koskien itsetuhoisen asiakkaan kohtaamista.
Opinnäytetyön tutkimusote on kuvaileva, ja analyysimenetelminä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin nuorten osallisuuden teoriaa. Opinnäytetyön aineisto koostui Etsivän nettityön Löytäjien kevään 2012 aikana valmiiseen kaavakepohjaan täyttämistä asiakasraporteista. Varsinaiseen analyysiin rajautui yhteensä 305 raporttia.
Opinnäytetyön tuloksista käy ilmi, että eniten esille nousseet syyt nuorten yhteydenottoihin liittyivät mielenterveyteen, seurusteluun ja seksuaalisuuteen, työhön ja opiskeluun, kotioloihin, kiusaamiseen ja yksinäisyyden kokemiseen sekä muihin ihmissuhteisiin, kuten kaveruus- ja ystävyyssuhteisiin. Löytäjien eniten hyödyntämiä ohjeita ja tukimuotoja olivat yleinen keskusteluapu, kannustus läheisten tukiverkoston hyödyntämiseen, ohjeistus ihmissuhde- ja vuorovaikutusasioissa, kannustus ja neuvonta työ- ja opiskeluasioissa sekä kannustus ongelmallisiksi koettujen asioiden puheeksiottoon koulussa tai hakeutuminen kouluterveydenhuoltoon.
Nuorten osallisuuden haasteet näyttävät tuloksien valossa liittyvän osallisuuteen riittävistä terveydenhuollon ja sairaanhoidon palveluista, osallisuuteen toimivista ja hyvistä ihmissuhteista sekä osallisuuteen työstä ja koulutuksesta. Ilman laajempaa kontekstia näistä haasteista on kuitenkin vaikea vetää pitäviä johtopäätöksiä. Löytäjien tärkein keino nuorten osallisuuden tukemiseen oli virtuaalinen läsnäolo ja kuunteleminen, kannustava, hyväksyvä ja arvostava asennoituminen sekä nuorten esittämien haasteiden ja kysymyksien pohtiminen vuorovaikutuksessa nuoren kanssa. Löytäjien koulutusta voisi tuloksien perusteella kehittää antamalla työkaluja asiakkaan ongelmien rajaukseen ja hänen toivomansa tuen määrittelyyn, sekä lisäämällä ohjausta koskien itsetuhoisen asiakkaan kohtaamista.