Tilaajan kalustovaatimusten vaikutus teiden talvikunnossapidon kustannuksiin
Laine, Antti (2013)
Laine, Antti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265194
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin uusien kalustovaatimusten vuoksi muodostuneita investointikustannuksia maanteiden talvikunnossapitoon liittyen. Liikennevirasto on asettanut uusia vaatimuksia kohdistuen teiden talvihoito- ja kunnossapitokalustoon. Tutkittuja vaatimuksia olivat sivuauran näkevöittäminen, aurauskaluston päästövaatimus, alkolukkovaatimus, törmäysvaimentimen käyttö sekä kalium- ja natriumformiaatin liukkaudentorjuntakäytöstä aiheutuneet sirotinlaitetekniset modifioinnit. Tilaajalla ei ole ollut tietoa urakoitsijoihin kohdistuneista investointikustannuksista edellä mainittujen vaatimusten vuoksi. Opinnäytetyössä käytiin läpi talvikunnossapidon nykyinen toimintamalli, tilaajan rooli alueurakoiden kalustovaatimusten määrittämisessä ja uudet kalustovaatimukset, joita tilaaja on velvoittanut urakoitsijat sekä aliurakoitsijat käyttämään teiden talvihoidossa ja -kunnossapidossa. Talvikunnossapitokaluston kustannukset käytiin läpi vaatimuskohtaisesti.
Haastattelut suoritettiin alueurakoitsijoiden, laitevalmistajien sekä maahantuojien ja alueurakoiden aluevastaavien kanssa. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, millaisia investointikustannuksia kalustovaatimuksista kohdistui alueurakoihin vuonna 2012 alkaneiden urakoiden osalta. Haastatteluiden avulla nostettiin esille ne ongelmat, joita kalustovaatimusten asettamisessa sekä toteuttamisessa oli mahdollisesti ilmennyt. Opinnäytetyön haastatteluita toteutettaessa nousi esille, että alueurakoiden sisältämät kalustomäärät ovat osittain varjeltuja liikesalaisuuksia. Päästövaatimus nousi isoimmaksi keskustelua herättäneeksi kalustovaatimukseksi. Opinnäytetyössä tuotiin esille yksittäisten laitteiden hankintakustannukset, sekä vuonna 2012 alkaneista alueurakoista saatujen vaatimuskohtaisten laitemäärien perusteella kalustovaatimusten prosenttiosuudet alueurakkatarjouspyyntöjen kokonaishinnasta. Opinnäytetyön perusteella todettiin, että kalustovaatimusten aiheuttamia todellisia kustannuksia on vaikea selvittää nykyisen tienpidon toimintamallin vuoksi. Tämä opinnäytetyö on vain arvio tarkastelluista investointikustannuksista, ja investointikustannukset ovat vain marginaalinen osa kalustovaatimuksen aiheuttamista kustannuksista alueurakassa ja pieni osa kaluston elinkaarikustannuksista.
Haastattelut suoritettiin alueurakoitsijoiden, laitevalmistajien sekä maahantuojien ja alueurakoiden aluevastaavien kanssa. Haastatteluiden tarkoituksena oli selvittää, millaisia investointikustannuksia kalustovaatimuksista kohdistui alueurakoihin vuonna 2012 alkaneiden urakoiden osalta. Haastatteluiden avulla nostettiin esille ne ongelmat, joita kalustovaatimusten asettamisessa sekä toteuttamisessa oli mahdollisesti ilmennyt. Opinnäytetyön haastatteluita toteutettaessa nousi esille, että alueurakoiden sisältämät kalustomäärät ovat osittain varjeltuja liikesalaisuuksia. Päästövaatimus nousi isoimmaksi keskustelua herättäneeksi kalustovaatimukseksi. Opinnäytetyössä tuotiin esille yksittäisten laitteiden hankintakustannukset, sekä vuonna 2012 alkaneista alueurakoista saatujen vaatimuskohtaisten laitemäärien perusteella kalustovaatimusten prosenttiosuudet alueurakkatarjouspyyntöjen kokonaishinnasta. Opinnäytetyön perusteella todettiin, että kalustovaatimusten aiheuttamia todellisia kustannuksia on vaikea selvittää nykyisen tienpidon toimintamallin vuoksi. Tämä opinnäytetyö on vain arvio tarkastelluista investointikustannuksista, ja investointikustannukset ovat vain marginaalinen osa kalustovaatimuksen aiheuttamista kustannuksista alueurakassa ja pieni osa kaluston elinkaarikustannuksista.