Joulu saapuu kaupunkiin : käyttäjälähtöinen tapahtuman kehittäminen
Tuomiranta, Henna; Miettinen, Rita (2013)
Tuomiranta, Henna
Miettinen, Rita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304265193
Tiivistelmä
Toimeksiantona oli kehittää Jyväskylän Elävä Kaupunkikeskusta ry:n vuosittain järjestämää Jyväskylän Joulukadun avauksen sisältöä käyttäjälähtöisemmäksi. Käyttäjälähtöisellä palveluiden suunnittelulla varmistetaan kohderyhmän kannalta oikea palvelun tuottamistapa ja tarjonta, jotta palvelulle löytyy käyttäjiä. Kehittämistyön tuloksia haluttiin näkyväksi jo vuoden 2012 toteutuksessa, missä myös onnistuttiin hyvin nopeasta aikataulusta huolimatta.
Työ aloitettiin taustatutkimuksella, jolla haettiin ideoita ja inspiraatioita muista Suomen ja Euroopan vastaavista tapahtumista. Käyttäjälähtöisyyden huomioimiseksi määriteltiin ensin tapahtuman kohderyhmät, minkä jälkeen laadittiin asiakaskysely. Kyselyllä kerättiin aineistoa sisällön suunnittelua varten. Tapahtuman suunnittelun lisäksi opinnäytteen tekijät olivat mukana myös tapahtuman toteutuksessa.
Kolmipäiväisen Joulukadun avaustapahtuman aikana tehtiin havainnointia sisällön onnistumisesta ja tapahtuman sujuvuudesta. Tapahtuman jälkeen kerättiin palautetta esiintyjiltä ja vertailtiin järjestettyä tapahtumaa muihin Suomen vuoden 2012 joulukatujen avaustapahtumiin. Tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen tehdyillä havaintotutkimuksilla haluttiin varmistaa, oliko sisältöä kehitetty käyttäjälähtöisyyden kannalta oikeaan suuntaan ja pyrittiin tekemään jatkokehittämisehdotuksia.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että kohderyhmillä on paljon toiveita ja odotuksia Joulukadun avaustapahtuman suhteen. Tapahtuman sisällön kehittäminen täysin käyttäjälähtöiseksi havaittiin pidemmäksi prosessiksi kuin opinnäytetyön aikana oli mahdollista tehdä. Yhdistyksen on vaikea vastata esille tulleisiin toiveisiin ja odotuksiin niin hyvin kuin käyttäjät toivovat. Sen vuoksi nykyinen toteutusmalli kaipaisi arviointia ja resurssien lisäämistä. Opinnäytetyöllä saatiin tehtyä hyvä lähtötilannekartoitus ja testattua joitakin uusista ideoista käytännössä. Niiden pohjalta on hyvä jatkaa tapahtuman sisällön kehittämistä.
Työ aloitettiin taustatutkimuksella, jolla haettiin ideoita ja inspiraatioita muista Suomen ja Euroopan vastaavista tapahtumista. Käyttäjälähtöisyyden huomioimiseksi määriteltiin ensin tapahtuman kohderyhmät, minkä jälkeen laadittiin asiakaskysely. Kyselyllä kerättiin aineistoa sisällön suunnittelua varten. Tapahtuman suunnittelun lisäksi opinnäytteen tekijät olivat mukana myös tapahtuman toteutuksessa.
Kolmipäiväisen Joulukadun avaustapahtuman aikana tehtiin havainnointia sisällön onnistumisesta ja tapahtuman sujuvuudesta. Tapahtuman jälkeen kerättiin palautetta esiintyjiltä ja vertailtiin järjestettyä tapahtumaa muihin Suomen vuoden 2012 joulukatujen avaustapahtumiin. Tapahtuman aikana ja tapahtuman jälkeen tehdyillä havaintotutkimuksilla haluttiin varmistaa, oliko sisältöä kehitetty käyttäjälähtöisyyden kannalta oikeaan suuntaan ja pyrittiin tekemään jatkokehittämisehdotuksia.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että kohderyhmillä on paljon toiveita ja odotuksia Joulukadun avaustapahtuman suhteen. Tapahtuman sisällön kehittäminen täysin käyttäjälähtöiseksi havaittiin pidemmäksi prosessiksi kuin opinnäytetyön aikana oli mahdollista tehdä. Yhdistyksen on vaikea vastata esille tulleisiin toiveisiin ja odotuksiin niin hyvin kuin käyttäjät toivovat. Sen vuoksi nykyinen toteutusmalli kaipaisi arviointia ja resurssien lisäämistä. Opinnäytetyöllä saatiin tehtyä hyvä lähtötilannekartoitus ja testattua joitakin uusista ideoista käytännössä. Niiden pohjalta on hyvä jatkaa tapahtuman sisällön kehittämistä.