Viihdepalveluiden käyttäjäkokemus : audiovisuaalisen sisällön muuttuvat kulutustottumukset
Valkeapää, Hanna (2013)
Valkeapää, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255158
Tiivistelmä
Tämä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö käsittelee IPTV -pohjaisten viihdepalveluiden kumulatiivisen käyttäjäkokemuksen rakennetta ja audiovisuaalisten sisältöjen kulutustottumusten muutosta. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin.
Tutkimuksessa käsitellyt viihdepalvelut ovat operaattoreiden tarjoamia IPTV- teknologiaa hyödyntäviä palveluita. Kuluttajalle tarjotaan kokonaisratkaisuna internetliittymä, televisiopalveluita, maksullisia sisältöpalveluita, lisäpalveluita ja laitteita. Käyttäjäkokemus muodostuu käyttäjien kokemuksista käytettäessä määrättynä ajanjaksona järjestelmää, johon käyttäjällä on vuorovaikutus. Käytöllä on aina jokin käyttökonteksti.
Audiovisuaalisia sisältöjä, kuten televisio-ohjelmia, elokuvia ja videoleikkeitä jaellaan kuluttajille sekä maksuttomina että maksullisina tuotteina ja palveluina. Jakelukanavina hyödynnetään esimerkiksi televisioverkkoja, laajakaistaa, matkapuhelinverkkoja ja kauppaketjuja.
Teoriaosuudessa on käsitelty ensin palveluiden ja käyttäjäkokemuksen teorioita. Toiseksi esitellään toimialakatsaus, tekniset käsitteet ja AV-sisältöjen kulutuksen trendejä ja megatrendejä. Empiriaosuudessa teoriaa on sovellettu käytäntöön tutkimalla kahden tärkeimmän IPTV-palvelun nykyasiakkaiden kumulatiivista käyttäjäkokemusta ja AV-sisältöjen kulutustottumuksia. Tutkimustieto kerättiin koko kotitaloutta edustaneilta tiedonantajilta teemahaastatteluilla ja laadullisella lomakkeella. Tutkimusraportissa käyttäjän ääni on tuotu voimakkaasti esiin.
Tutkimustulosten avulla on kuvailtu viihdepalveluiden kumulatiivisen käyttäjäkokemuksen rakenne. Palvelukehitystä varten on tehty viihdepalvelun ominaisuuksien priorisointia ja kehitysehdotuksia. AV-sisältöjen kulutustottumuksia on kartoitettu ja luotu ennusteita tulevaisuuden kehitykselle.
Tutkimuksessa käsitellyt viihdepalvelut ovat operaattoreiden tarjoamia IPTV- teknologiaa hyödyntäviä palveluita. Kuluttajalle tarjotaan kokonaisratkaisuna internetliittymä, televisiopalveluita, maksullisia sisältöpalveluita, lisäpalveluita ja laitteita. Käyttäjäkokemus muodostuu käyttäjien kokemuksista käytettäessä määrättynä ajanjaksona järjestelmää, johon käyttäjällä on vuorovaikutus. Käytöllä on aina jokin käyttökonteksti.
Audiovisuaalisia sisältöjä, kuten televisio-ohjelmia, elokuvia ja videoleikkeitä jaellaan kuluttajille sekä maksuttomina että maksullisina tuotteina ja palveluina. Jakelukanavina hyödynnetään esimerkiksi televisioverkkoja, laajakaistaa, matkapuhelinverkkoja ja kauppaketjuja.
Teoriaosuudessa on käsitelty ensin palveluiden ja käyttäjäkokemuksen teorioita. Toiseksi esitellään toimialakatsaus, tekniset käsitteet ja AV-sisältöjen kulutuksen trendejä ja megatrendejä. Empiriaosuudessa teoriaa on sovellettu käytäntöön tutkimalla kahden tärkeimmän IPTV-palvelun nykyasiakkaiden kumulatiivista käyttäjäkokemusta ja AV-sisältöjen kulutustottumuksia. Tutkimustieto kerättiin koko kotitaloutta edustaneilta tiedonantajilta teemahaastatteluilla ja laadullisella lomakkeella. Tutkimusraportissa käyttäjän ääni on tuotu voimakkaasti esiin.
Tutkimustulosten avulla on kuvailtu viihdepalveluiden kumulatiivisen käyttäjäkokemuksen rakenne. Palvelukehitystä varten on tehty viihdepalvelun ominaisuuksien priorisointia ja kehitysehdotuksia. AV-sisältöjen kulutustottumuksia on kartoitettu ja luotu ennusteita tulevaisuuden kehitykselle.