Digitaalista taikuutta : Visuaalisen tehosteen matka käsikirjoituksesta valkokankaalle
Malinen, Tero (2013)
Malinen, Tero
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255094
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee elokuvien visuaalisten tehosteiden tekemistä suunnitteluvaiheesta valmiiksi efektikuviksi. Puhun elokuvien visuaalisista tehosteista, mutta yhtä lailla työni käsittää tv-sarjojen, mainosten tai minkä tahansa muidenkin vastaavien tuotantojen visuaalisten tehosteiden tekoprosessin. Visuaaliset tehosteet rakennetaan varsinaisesti vasta jälkituotantovaiheessa, mutta tarkoitukseni on selvittää mitä niiden onnistunut toteuttaminen vaatii esi- ja tuotantovaiheelta.
Olen jakanut työni kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa selvennän visuaalisen tehosteen käsitettä, eli miten ja miksi visuaalisia tehosteita tehdään. Toisessa osassa kerron kuinka visuaalisia tehosteita tehdään suomalaisissa elokuvatuotannoissa. Viimeisessä osassa kerron opinnäytetyöni teososasta, eli Rakas viholliseni -lyhytelokuvan tehosteiden suunnittelusta ja toteutuksesta. Tarkoitukseni on työssä kertoa asiat hyvin kansantajuisesti ja selkeästi, joten siksi en syvenny liikaa teknisiin yksityiskohtiin.
Lähteinäni olen käyttänyt alan kirjallisuutta, nettisivustoja ja olen myös haastatellut alalla yli kymmenen vuotta vfx-suunnittelijana toiminutta Tuomo Hintikkaa. Hänen haastattelunsa pohjalta olen pystynyt kartoittamaan, millainen on yleensä visuaalisten tehosteiden työnkulku suomalaisessa elokuvassa. Toimin itse vfx-suunnittelijana Rakas viholliseni -elokuvassa ja siitä saadut kokemukset ja havainnot ovat opinnäytetyössäni tärkeässä asemassa.
Vaikka visuaaliset tehosteet saavat lopullisen muotonsa vasta jälkituotannossa, tulisi niiden suunnitteluun panostaa jo esituotantovaiheessa. Ilman huolellista ennakkosuunnittelua aiheutuu usein vain lisää työtä, josta seuraa turhaa ajanhukkaa ja ylimääräisiä kustannuksia.
Olen jakanut työni kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa selvennän visuaalisen tehosteen käsitettä, eli miten ja miksi visuaalisia tehosteita tehdään. Toisessa osassa kerron kuinka visuaalisia tehosteita tehdään suomalaisissa elokuvatuotannoissa. Viimeisessä osassa kerron opinnäytetyöni teososasta, eli Rakas viholliseni -lyhytelokuvan tehosteiden suunnittelusta ja toteutuksesta. Tarkoitukseni on työssä kertoa asiat hyvin kansantajuisesti ja selkeästi, joten siksi en syvenny liikaa teknisiin yksityiskohtiin.
Lähteinäni olen käyttänyt alan kirjallisuutta, nettisivustoja ja olen myös haastatellut alalla yli kymmenen vuotta vfx-suunnittelijana toiminutta Tuomo Hintikkaa. Hänen haastattelunsa pohjalta olen pystynyt kartoittamaan, millainen on yleensä visuaalisten tehosteiden työnkulku suomalaisessa elokuvassa. Toimin itse vfx-suunnittelijana Rakas viholliseni -elokuvassa ja siitä saadut kokemukset ja havainnot ovat opinnäytetyössäni tärkeässä asemassa.
Vaikka visuaaliset tehosteet saavat lopullisen muotonsa vasta jälkituotannossa, tulisi niiden suunnitteluun panostaa jo esituotantovaiheessa. Ilman huolellista ennakkosuunnittelua aiheutuu usein vain lisää työtä, josta seuraa turhaa ajanhukkaa ja ylimääräisiä kustannuksia.