Käytännön harjoittelun opas röntgenhoitajaopiskelijoille syöpätautien klinikan sädehoito-osastolle
Oksman, Hanna-Maija (2013)
Oksman, Hanna-Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255040
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä sekä Metropolia Ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille että Helsingin Yliopistollisen keskussairaalan Syöpätautien klinikan säde-hoito-osastolle ajan tasalle päivitetty ja visuaalisesti innostava käytännön harjoittelun opiskelijaopas.
Työn päämäärinä olivat sädehoito-osaston ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyön ja opiskelijaohjauksen parantaminen – niin opiskelijoita, harjoittelua ohjaavia opettajia, kuin osastolla toimivia lähi- ja pääohjaajia ajatellen. Idea työhön tuli sädehoito-osastolta, joten oppaalle on perustellusti tarvetta. Opiskelijoiden oma-aloitteinen ja vapaaehtoinen tutustuminen osastoon ennen, ja myös harjoittelun aikana vähentää epätietoisuutta sädehoito-osaston toimintaa kohtaan. Opiskelijaohjausta helpottaa se, kun opiskelijoilla on konkreettinen ennakkokäsitys, ja ”mustaa valkoisella” sädehoidon teoriaopintojen rinnalle. Oppaasta selviää mitä sädehoito-osastolla tapahtuu, mitä opiskelija siellä tekee ja millainen sädehoito-osasto on harjoittelupaikkana röntgenhoitajaopiskelijalle. Oppaan avulla on mahdollista kehittää röntgenhoitajaopiskelijoiden kiinnostusta suorittaa sädehoidon käytännön harjoittelu juuri tällä sädehoito-osastolla.
Oppaasta tulee ilmi kaikki tarpeellinen sopivan pelkistetysti. Se on tarpeellinen käytännön sädehoidon harjoittelujakson kokonaisuutta ajatellen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty hyvää ja toimivaa opiskelijaohjausta – ja harjoitteluympäristöä, kirjallisia ohjeita, moniammatillista työyhteisöä sekä sädehoitotyötä opiskelijan näkökulmasta.
Opiskelijaopas sisältää tarpeellista tietoa käytännön sädehoidon harjoittelujaksosta. Se käsittelee muun muassa harjoittelun tavoitteita, ohjausta, laitteita, osastoa ja sen henkilökuntaa, sekä tietoja ja taitoja joita opiskelijan tulee omata ennen ja jälkeen harjoittelun. Tekstin vastapainoksi oppaaseen on lisätty kesällä 2012 otettuja havainnollistavia valokuvia sekä tekstiä ja ulkoasua tehostettu sinisen eri sävyillä.
Työn päämäärinä olivat sädehoito-osaston ja Metropolia Ammattikorkeakoulun yhteistyön ja opiskelijaohjauksen parantaminen – niin opiskelijoita, harjoittelua ohjaavia opettajia, kuin osastolla toimivia lähi- ja pääohjaajia ajatellen. Idea työhön tuli sädehoito-osastolta, joten oppaalle on perustellusti tarvetta. Opiskelijoiden oma-aloitteinen ja vapaaehtoinen tutustuminen osastoon ennen, ja myös harjoittelun aikana vähentää epätietoisuutta sädehoito-osaston toimintaa kohtaan. Opiskelijaohjausta helpottaa se, kun opiskelijoilla on konkreettinen ennakkokäsitys, ja ”mustaa valkoisella” sädehoidon teoriaopintojen rinnalle. Oppaasta selviää mitä sädehoito-osastolla tapahtuu, mitä opiskelija siellä tekee ja millainen sädehoito-osasto on harjoittelupaikkana röntgenhoitajaopiskelijalle. Oppaan avulla on mahdollista kehittää röntgenhoitajaopiskelijoiden kiinnostusta suorittaa sädehoidon käytännön harjoittelu juuri tällä sädehoito-osastolla.
Oppaasta tulee ilmi kaikki tarpeellinen sopivan pelkistetysti. Se on tarpeellinen käytännön sädehoidon harjoittelujakson kokonaisuutta ajatellen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty hyvää ja toimivaa opiskelijaohjausta – ja harjoitteluympäristöä, kirjallisia ohjeita, moniammatillista työyhteisöä sekä sädehoitotyötä opiskelijan näkökulmasta.
Opiskelijaopas sisältää tarpeellista tietoa käytännön sädehoidon harjoittelujaksosta. Se käsittelee muun muassa harjoittelun tavoitteita, ohjausta, laitteita, osastoa ja sen henkilökuntaa, sekä tietoja ja taitoja joita opiskelijan tulee omata ennen ja jälkeen harjoittelun. Tekstin vastapainoksi oppaaseen on lisätty kesällä 2012 otettuja havainnollistavia valokuvia sekä tekstiä ja ulkoasua tehostettu sinisen eri sävyillä.