Toiminnalliset menetelmät luokkahengen nostattajana
Kuusiniemi, Jasmiina (2013)
Kuusiniemi, Jasmiina
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244998
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli seurata Nuorisokeskus Marttisessa yhden anonyymin leirikoulun toimintaa aloituksesta lopetukseen ja havainnoida ryhmän toimintaa ja toiminnallisten menetelmien vaikutuksia luokkahenkeen. Opinnäytetyöni tilaajana on Virroilla sijaitseva Nuorisokeskus Marttinen, joka on yksi Suomen kymmenestä nuorisokeskuksesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, onko toiminnallisilla menetelmillä vaikutusta luokkahenkeen. Toiminnallisilla menetelmillä tässä työssä tarkoitetaan luokan leirikouluun valitsemiaan aktiviteetteja, jotka olivat jousiammunta, jääkiipeily, aarteenetsintä ja yläköysirata. Keskeisimpänä tutkimusmenetelmänä oli havainnointi ja muistilappujen avulla toteutettu kysely.
Tässä opinnäytetyössä kerron myös yleisesti ryhmästä, leirikoulusta ja luokkahengestä. Toiminnallisen osuuden kuvauksessa kerron kaikista aktiviteeteistä ja niiden toteutuksesta. Tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää pohjana laajemmille jatkotutkimuksille ja tällaisenaan siitä hyötyy työntilaaja Nuorisokeskus Marttinen. Havainnoimani leirikoulun luokkahenki parani leirikoulun aikana hieman alle seitsemän keskiarvosta kahdeksaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, onko toiminnallisilla menetelmillä vaikutusta luokkahenkeen. Toiminnallisilla menetelmillä tässä työssä tarkoitetaan luokan leirikouluun valitsemiaan aktiviteetteja, jotka olivat jousiammunta, jääkiipeily, aarteenetsintä ja yläköysirata. Keskeisimpänä tutkimusmenetelmänä oli havainnointi ja muistilappujen avulla toteutettu kysely.
Tässä opinnäytetyössä kerron myös yleisesti ryhmästä, leirikoulusta ja luokkahengestä. Toiminnallisen osuuden kuvauksessa kerron kaikista aktiviteeteistä ja niiden toteutuksesta. Tätä opinnäytetyötä voidaan käyttää pohjana laajemmille jatkotutkimuksille ja tällaisenaan siitä hyötyy työntilaaja Nuorisokeskus Marttinen. Havainnoimani leirikoulun luokkahenki parani leirikoulun aikana hieman alle seitsemän keskiarvosta kahdeksaan.