Natiivitutkimusten työkirja röntgenhoitajaopiskelijoille
Nickberg, Jenni; Simonmaa, Heidi (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nickberg, Jenni
Simonmaa, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244986
Tiivistelmä
Projektin tarkoituksena oli tuottaa natiivitutkimusten työkirja röntgenhoitajaopiskelijoille radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmaan. Natiivitutkimusten työkirjan tarkoituksena on edistää ja tukea röntgenhoitajaopiskelijan oppimista ja toimia apuvälineenä ennen ensimmäistä harjoittelua, harjoittelun aikana ja myös harjoittelun jälkeen.
Projekti aloitettiin tekemällä kysely vanhasta työkirjasta opiskelijoille (n=24), jotka ovat sitä käyttäneet. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää mikä vanhassa työkirjassa on hyvää ja mitä tulisi kehittää. Projektin aikana oltiin yhteydessä natiivitutkimusten opettajiin, koska työkirja toimii heille opetusvälineenä. Työkirjan tutkimusohjeet uudistettiin ajankohtaisten ohjeiden mukaisiksi. Työkirjan lisäksi teimme tarkastuskirjan, josta opiskelijat voivat tarkistaa oikeat vastaukset sekä PowerPoint-esityksen röntgenkuvista, joka sisältää hyvän kuvan kriteerit.
Ongelmaperustainen oppiminen ja aktivoiva opetus ovat pedagogiset mallit, jotka sopivat hyvin natiivitutkimusten harjoitteluun. Ongelmaperustaisessa oppimisessa opiskelija käyttää teoriaa apuna täyttäessään natiivikuvantamisen työkirjaa ja lisäksi harjoittelee oppimaansa käytännössä. Opiskelijoiden on hyvä pohtia tehtäviä sekä yksin että ryhmässä muiden opiskelijoiden kanssa, koska näin ongelmaan saa monipuolisempia näkemyksiä. Aktivoivassa opetustyylissä opiskelijat pohtivat vastauksia itsenäisesti ilman opettajan apua ja etsivät tietoa erilaisista lähteistä, jotka opettaja on antanut käyttöön. Opettajan rooli on olla mukana tunneilla, mutta hän ei anna suoria vastauksia opiskelijoille vaan auttaa tarvittaessa. Opiskelijat harjoittelevat potilaan asettelua opettajan ohjauksessa.
Työkirja on oppimisen väline opiskelijoille ja sen avulla opiskelijat ymmärtävät natiivitutkimusten kokonaisuuden, koska he käyvät koko tutkimusprosessin läpi.
Työkirja on PDF-tiedostona, joka voidaan jakaa opiskelijoille itse tulostettavaksi. Tarkastuskirjasta on tulostettu versio natiivitutkimusten harjoitusluokissa.
Projekti aloitettiin tekemällä kysely vanhasta työkirjasta opiskelijoille (n=24), jotka ovat sitä käyttäneet. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää mikä vanhassa työkirjassa on hyvää ja mitä tulisi kehittää. Projektin aikana oltiin yhteydessä natiivitutkimusten opettajiin, koska työkirja toimii heille opetusvälineenä. Työkirjan tutkimusohjeet uudistettiin ajankohtaisten ohjeiden mukaisiksi. Työkirjan lisäksi teimme tarkastuskirjan, josta opiskelijat voivat tarkistaa oikeat vastaukset sekä PowerPoint-esityksen röntgenkuvista, joka sisältää hyvän kuvan kriteerit.
Ongelmaperustainen oppiminen ja aktivoiva opetus ovat pedagogiset mallit, jotka sopivat hyvin natiivitutkimusten harjoitteluun. Ongelmaperustaisessa oppimisessa opiskelija käyttää teoriaa apuna täyttäessään natiivikuvantamisen työkirjaa ja lisäksi harjoittelee oppimaansa käytännössä. Opiskelijoiden on hyvä pohtia tehtäviä sekä yksin että ryhmässä muiden opiskelijoiden kanssa, koska näin ongelmaan saa monipuolisempia näkemyksiä. Aktivoivassa opetustyylissä opiskelijat pohtivat vastauksia itsenäisesti ilman opettajan apua ja etsivät tietoa erilaisista lähteistä, jotka opettaja on antanut käyttöön. Opettajan rooli on olla mukana tunneilla, mutta hän ei anna suoria vastauksia opiskelijoille vaan auttaa tarvittaessa. Opiskelijat harjoittelevat potilaan asettelua opettajan ohjauksessa.
Työkirja on oppimisen väline opiskelijoille ja sen avulla opiskelijat ymmärtävät natiivitutkimusten kokonaisuuden, koska he käyvät koko tutkimusprosessin läpi.
Työkirja on PDF-tiedostona, joka voidaan jakaa opiskelijoille itse tulostettavaksi. Tarkastuskirjasta on tulostettu versio natiivitutkimusten harjoitusluokissa.