"Kaislarannassa vilisee" : liikunnan opaskirjan suunnittelu Ruoriniemen päiväkodin Kaislaranta-ryhmään
Lappalainen, Marjo; Muukkonen, Jasmine (2013)
Lappalainen, Marjo
Muukkonen, Jasmine
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244950
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa liikunnan opaskirja, ”Kaislarannassa vilisee”, Ruoriniemen päiväkodin Kaislaranta-ryhmään. Kyseisen opaskirjan tavoitteena oli antaa päiväkodin varhaiskasvattajille välineitä toteuttaa liikuntakasvatusta päiväkodissa. Tavoitteena oli helpottaa myös sijaisten ja päiväkotiin tulevien opiskelijoiden mahdollisuuksia järjestää ohjattuja liikuntatuokioita lapsiryhmille.
Päiväkodissa voi toteuttaa liikuntakasvatusta päivittäin monipuolisesti, jos varhaiskasvattajilla on tarpeeksi tietoa siitä ja innostusta sen toteuttamiseen. Opaskirja sisältää teoriatietoa lasten liikunnan merkityksestä varhaislapsuudessa, liikuntakasvatuksesta päiväkodissa ja päiväkodista liikuntaympäristönä. Opaskirja sisältää myös konkreettisia liikuntaharjoitteita käytettäväksi päiväkodin arjen eri tilanteissa. Opaskirjan liikuntaharjoitteet on kerätty liikuntakasvatusta käsittelevästä kirjallisuudesta, ja lisäksi osa harjoitteista on itse suunniteltuja. Liikuntaharjoitteet on suunniteltu 3–5-vuotiaille lapsille. Harjoitteissa on käytetty Ruoriniemen päiväkodin liikuntavälineitä. Liikuntaharjoitteiden ohjeisiin on kirjattu kunkin harjoitteen tavoite, jotta varhaiskasvattajat voisivat helposti valita tilanteeseen parhaiten sopivan harjoitteen.
Opinnäytetyössä on myös käytetty kahta kyselyä. Ensimmäisellä kyselyllä kartoitettiin Kaislarannan ryhmän varhaiskasvattajien toiveita liikunnan opaskirjan suhteen sekä Kaislarannan ryhmän liikuntatottumuksia. Ensimmäisestä kyselystä selvisi, että Kaislaranta-ryhmän liikuntatuokiot ovat samankaltaisia vuodenajasta riippumatta. Kyselystä selvisi myös, että Kaislarannan ryhmällä on käytössään monipuolisesti liikuntavälineitä. Vastauksesta selvisi, että Kaislaranta-ryhmä toivoo erityisesti sisäliikuntatuokioita opaskirjan sisältöön. Toisella kyselyllä kerättiin Kaislarannan ryhmän varhaiskasvattajilta ja päiväkodin johtajalta arviointeja liikunnan opaskirjasta. Kyselyyn vastanneet olivat tyytyväisiä liikunnan opaskirjaan ja aikovat ottaa opaskirjan käyttöön päiväkodin arjessa.
Päiväkodissa voi toteuttaa liikuntakasvatusta päivittäin monipuolisesti, jos varhaiskasvattajilla on tarpeeksi tietoa siitä ja innostusta sen toteuttamiseen. Opaskirja sisältää teoriatietoa lasten liikunnan merkityksestä varhaislapsuudessa, liikuntakasvatuksesta päiväkodissa ja päiväkodista liikuntaympäristönä. Opaskirja sisältää myös konkreettisia liikuntaharjoitteita käytettäväksi päiväkodin arjen eri tilanteissa. Opaskirjan liikuntaharjoitteet on kerätty liikuntakasvatusta käsittelevästä kirjallisuudesta, ja lisäksi osa harjoitteista on itse suunniteltuja. Liikuntaharjoitteet on suunniteltu 3–5-vuotiaille lapsille. Harjoitteissa on käytetty Ruoriniemen päiväkodin liikuntavälineitä. Liikuntaharjoitteiden ohjeisiin on kirjattu kunkin harjoitteen tavoite, jotta varhaiskasvattajat voisivat helposti valita tilanteeseen parhaiten sopivan harjoitteen.
Opinnäytetyössä on myös käytetty kahta kyselyä. Ensimmäisellä kyselyllä kartoitettiin Kaislarannan ryhmän varhaiskasvattajien toiveita liikunnan opaskirjan suhteen sekä Kaislarannan ryhmän liikuntatottumuksia. Ensimmäisestä kyselystä selvisi, että Kaislaranta-ryhmän liikuntatuokiot ovat samankaltaisia vuodenajasta riippumatta. Kyselystä selvisi myös, että Kaislarannan ryhmällä on käytössään monipuolisesti liikuntavälineitä. Vastauksesta selvisi, että Kaislaranta-ryhmä toivoo erityisesti sisäliikuntatuokioita opaskirjan sisältöön. Toisella kyselyllä kerättiin Kaislarannan ryhmän varhaiskasvattajilta ja päiväkodin johtajalta arviointeja liikunnan opaskirjasta. Kyselyyn vastanneet olivat tyytyväisiä liikunnan opaskirjaan ja aikovat ottaa opaskirjan käyttöön päiväkodin arjessa.