Vieraskielisen hoitotyön koulutusohjelman opiskelijoiden vertaismentorointi harjoittelussa
Ås, Sarah (2013)
Ås, Sarah
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244949
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244949
Tiivistelmä
Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalalla alkoi vieraskielinen hoitotyön koulutusohjelma syksyllä 2012. Koulutusohjelmaan on rekrytoitu sairaanhoitajaopiskelijoita myös Suomen ulkopuolelta. Tutkimusten mukaan lisätuelle on tarvetta kun opiskelija suorittaa opintojaan vieraassa kulttuurissa.
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lahden ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Lahden ammattikorkeakoulun vieraskielisen hoitotyön koulutusohjelman opiskelijoiden ensimmäisen harjoittelun toteutumista. Opinnäytetyön tuotoksena oli vertaismentoroinnin toimintamalli ammattikorkeakouluun. Vertaismentorointimalli toteutettiin Lahden ammattikorkeakoulun vieraskieliseen hoitotyön koulutusohjelman ensimmäisessä harjoittelussa. Tavoitteena oli myös mentoropiskelijoiden projetinhallintakykyjen lisääminen ja kielitaidon kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hoitotyön opiskelijoiden monikulttuurista osaamista.
Vertaismentorointi käynnistettiin syksyllä 2012. Vertaismentorointiin osallistui 15 vieraskielisen hoitotyön koulutusohjelman opiskelijaa, ja vertaismentoreina toimi kaksi opiskelijaa. Vertaismentorointi tapahtui ryhmissä vieraskielisten hoitotyön opiskelijoiden ensimmäisen harjoittelun aikana keväällä 2013. Tapaamiset järjestettiin harjoittelupaikoissa tai niiden välittömässä läheisyydessä harjoittelupäivien aikana. Tapaamisissa vieraskieliset opiskelijat saivat reflektoida kokemuksiaan harjoittelusta. He saivat vertaistukea niin toisiltaan kun vertaismentoreilta. Vertaismentorointitapaamisia oli yhdeksän, ja yhteen laskettuna vertaismentorointia toteutui yhteensä 76 tuntia. Opiskelijoiden kokemukset vertaismentoroinnilta olivat myönteisiä.
Opinnäytetyön tuotos oli vertaismentoroinnin toimintamalli ammattikorkeakouluun. Vertaismentorointimallia voi jatkossa hyödyntää ammattikorkeakouluissa opiskelijoiden harjoittelun tukena. Jatkokehittämisehdotuksia ovat vieraskielisten opiskelijoiden kokemusten tutkiminen ja mentorointimallin kehittäminen tutkimustulosten perusteella.
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lahden ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Lahden ammattikorkeakoulun vieraskielisen hoitotyön koulutusohjelman opiskelijoiden ensimmäisen harjoittelun toteutumista. Opinnäytetyön tuotoksena oli vertaismentoroinnin toimintamalli ammattikorkeakouluun. Vertaismentorointimalli toteutettiin Lahden ammattikorkeakoulun vieraskieliseen hoitotyön koulutusohjelman ensimmäisessä harjoittelussa. Tavoitteena oli myös mentoropiskelijoiden projetinhallintakykyjen lisääminen ja kielitaidon kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hoitotyön opiskelijoiden monikulttuurista osaamista.
Vertaismentorointi käynnistettiin syksyllä 2012. Vertaismentorointiin osallistui 15 vieraskielisen hoitotyön koulutusohjelman opiskelijaa, ja vertaismentoreina toimi kaksi opiskelijaa. Vertaismentorointi tapahtui ryhmissä vieraskielisten hoitotyön opiskelijoiden ensimmäisen harjoittelun aikana keväällä 2013. Tapaamiset järjestettiin harjoittelupaikoissa tai niiden välittömässä läheisyydessä harjoittelupäivien aikana. Tapaamisissa vieraskieliset opiskelijat saivat reflektoida kokemuksiaan harjoittelusta. He saivat vertaistukea niin toisiltaan kun vertaismentoreilta. Vertaismentorointitapaamisia oli yhdeksän, ja yhteen laskettuna vertaismentorointia toteutui yhteensä 76 tuntia. Opiskelijoiden kokemukset vertaismentoroinnilta olivat myönteisiä.
Opinnäytetyön tuotos oli vertaismentoroinnin toimintamalli ammattikorkeakouluun. Vertaismentorointimallia voi jatkossa hyödyntää ammattikorkeakouluissa opiskelijoiden harjoittelun tukena. Jatkokehittämisehdotuksia ovat vieraskielisten opiskelijoiden kokemusten tutkiminen ja mentorointimallin kehittäminen tutkimustulosten perusteella.