Yrityskuvatutkimus : Ravintola RantaCasino, Heinola
Jortikka, Heini (2013)
Jortikka, Heini
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234878
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ravintola RantaCasinon yrityskuvaa. Yrityskuvatutkimus koettiin RantaCasinon omistajanvaihdosten vuoksi tarpeelliseksi ja ajankohtaiseksi, eikä yrityksessä ollut aikaisemmin vastaavaa tutkimusta teetetty. Tutkimuksella selvitettiin yrityksen tunnettuutta ja yritykseen liitettäviä mielikuvia. Yrityskuvaa myös verrattiin yrityksen asettamaan tavoitekuvaan, jotta nähtiin, miten yrityskuvan rakentamisessa on onnistuttu.
Työn teoriaosuudessa käsitellään yrityskuvan merkitystä, kehittämistä ja muodostumista sekä määritellään RantaCasinon tavoitekuva. Lisäksi avataan brändin käsitettä ja sen yhteyttä yrityskuvaan selvittämällä palvelubrändin ominaisuuksia, tunnettuuden syntymistä, asemointia ja brändiuskollisuutta.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kysely toteutettiin Heinolassa järjestetyillä Jääfestivaaleilla 15. - 17.2.2013. Kyselyyn vastasi 100 henkilöä. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä, avoimista kysymyksistä ja mielikuvia mittaavasta asteikosta.
Tulosten perusteella RantaCasino tunnetaan melko hyvin ja sen tuotteisiin ja palveluihin liitetään pääasiassa positiivisia mielikuvia. Yritykseen liitetään hyvä sijainti, kauniit maisemat, viihtyisät, toimivat ja siistit tilat sekä ystävällinen ja palvelualtis henkilökunta. Yrityskuvan kannalta keskeisimmiksi tekijöiksi nousivat ravintolan viihtyisyys, tyylikkyys, tunnelmallisuus, siisteys ja rentous. Eniten negatiivisia mielikuvia herättivät ruokalistan suppeus ja ruuan yksipuolisuus. Sen sijaan parhaimpina asioina koettiin paikan tunnelma ja terassi.
Lähes kaikki yrityksen tavoitekuvan ominaisuudet oli mainittu myös vastauksissa, joten tavoitekuvan rakentamisessa ollaan menossa oikeaan suuntaan. RantaCasinolla on vahva yrityskuva ja hyvät edellytykset rakentaa toimintaansa myös yritysbrändin suuntaan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään yrityskuvan merkitystä, kehittämistä ja muodostumista sekä määritellään RantaCasinon tavoitekuva. Lisäksi avataan brändin käsitettä ja sen yhteyttä yrityskuvaan selvittämällä palvelubrändin ominaisuuksia, tunnettuuden syntymistä, asemointia ja brändiuskollisuutta.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kysely toteutettiin Heinolassa järjestetyillä Jääfestivaaleilla 15. - 17.2.2013. Kyselyyn vastasi 100 henkilöä. Kyselylomake koostui monivalintakysymyksistä, avoimista kysymyksistä ja mielikuvia mittaavasta asteikosta.
Tulosten perusteella RantaCasino tunnetaan melko hyvin ja sen tuotteisiin ja palveluihin liitetään pääasiassa positiivisia mielikuvia. Yritykseen liitetään hyvä sijainti, kauniit maisemat, viihtyisät, toimivat ja siistit tilat sekä ystävällinen ja palvelualtis henkilökunta. Yrityskuvan kannalta keskeisimmiksi tekijöiksi nousivat ravintolan viihtyisyys, tyylikkyys, tunnelmallisuus, siisteys ja rentous. Eniten negatiivisia mielikuvia herättivät ruokalistan suppeus ja ruuan yksipuolisuus. Sen sijaan parhaimpina asioina koettiin paikan tunnelma ja terassi.
Lähes kaikki yrityksen tavoitekuvan ominaisuudet oli mainittu myös vastauksissa, joten tavoitekuvan rakentamisessa ollaan menossa oikeaan suuntaan. RantaCasinolla on vahva yrityskuva ja hyvät edellytykset rakentaa toimintaansa myös yritysbrändin suuntaan.