Draama opetuksessa
Laitila, Paula; Lepistö, Taina; Linden, Kim; Nokkala, Anu (2013)
Laitila, Paula
Lepistö, Taina
Linden, Kim
Nokkala, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234873
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tekijöinä olivat neljä opettajaa, jotka ovat Tampereen Ammattikorkea-koulun Ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoita ja kuuluvat kaikki samaan opintoryhmään, 12TaMa. Hanke yhdistettiin, sillä kaikilla oli halu käsitellä draamaa kehittämishankkeessaan. Hankkeessa haluttiin kokeilla draamaa opetusmenetelmänä, tutkia sen vaikutusta opetuksen moni-puolistamiseen sekä ryhmänhallintaan.
Hankkeen päätavoitteeksi muodostui halu selvittää kenelle draama sopii. Soveltuvuutta tutkittiin Gardnerin älykkyysteorian pohjalta ja kohderyhmillä teetätettiin Gardnerin teoriaan perustuva älyk-kyystesti. Lisäksi tehtiin kaksi kyselylomaketta, joista toinen teetätettiin kohderyhmillä ennen draamakokeilua ja toinen draamakokeilun jälkeen. Kyselyillä selvitettiin, miten paljon merkitystä draaman soveltuvuuteen on itse yksilöllä ominaisuuksineen ja sosiaalisine taitoineen. Draaman so-veltuvuutta tarkasteltiin myös teoreettisesti ryhmän näkökulmasta. Teoreettisessa tarkastelussa sel-vitettiin, millainen vaikutus itse ryhmällä on draaman soveltuvuuteen. Mitkä tekijät voivat vaikuttaa draaman soveltuvuuteen ryhmässä? Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, voiko draama monipuolistaa ja tehostaa opetusta ja täten vaikuttaa myös opiskelijan motivaatioon sitä lisäävästi. Tutkimuksessa kartoitettiin, voisiko draamaa käyttää ryhmänhallintakeinona. Voisiko se olla ryhmää kokoava ja yhdistävä tekijä, joka lisäisi yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitä kautta parantaisi opettajan mah-dollisuuksia hallita ryhmäänsä?
Jokainen hankkeen tekijä käsitteli oman ryhmänsä tutkimustulokset draamakokeilujen jälkeen ja ne koottiin lopuksi yhteen. Tulokset osoittivat, että draaman soveltuvuuteen vaikuttavat yksilön omi-naisuudet, kuten sosiaalisuus, vuorovaikutustaidot ja oppimistyylit. Yksilön lisäksi soveltuvuuteen vaikuttaa ryhmä itse. Draama voi myös lisätä opetuksen monipuolisuutta ja mielekkyyttä ja tehdä siitä innostavampaa. Täten se voi vaikuttaa myös yksilön motivaatioon sitä lisäävästi. Ryhmän yh-teishenkeen draama vaikuttaa suurimmaksi osin positiivisesti, joten tätä kautta se voi toimia yhtenä opettajan ryhmänhallintakeinona.
Näiden tutkimustulosten perusteella todettiin, että draamalla on opetusmenetelmänä pääsääntöisesti positiivinen vaikutus opetukseen. Opetuksen tarkoitus on valmistaa opiskelijoita työelämään. Työ-elämässä vaaditaan ryhmätyöskentely- sekä vuorovaikutustaitoja. Draaman avulla ryhmätyöskentely sekä opetus yhdistyvät tehokkaasti ja se kehittää yksilön vuorovaikutustaitoja. Tämän vuoksi draama opetusmenetelmänä tulisi sisällyttää kattavasti opettajankoulutukseen, jotta sen käyttöä voitaisiin lisätä aina peruskouluajalta ammatillisiin opintoihin saakka.
Hankkeen päätavoitteeksi muodostui halu selvittää kenelle draama sopii. Soveltuvuutta tutkittiin Gardnerin älykkyysteorian pohjalta ja kohderyhmillä teetätettiin Gardnerin teoriaan perustuva älyk-kyystesti. Lisäksi tehtiin kaksi kyselylomaketta, joista toinen teetätettiin kohderyhmillä ennen draamakokeilua ja toinen draamakokeilun jälkeen. Kyselyillä selvitettiin, miten paljon merkitystä draaman soveltuvuuteen on itse yksilöllä ominaisuuksineen ja sosiaalisine taitoineen. Draaman so-veltuvuutta tarkasteltiin myös teoreettisesti ryhmän näkökulmasta. Teoreettisessa tarkastelussa sel-vitettiin, millainen vaikutus itse ryhmällä on draaman soveltuvuuteen. Mitkä tekijät voivat vaikuttaa draaman soveltuvuuteen ryhmässä? Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, voiko draama monipuolistaa ja tehostaa opetusta ja täten vaikuttaa myös opiskelijan motivaatioon sitä lisäävästi. Tutkimuksessa kartoitettiin, voisiko draamaa käyttää ryhmänhallintakeinona. Voisiko se olla ryhmää kokoava ja yhdistävä tekijä, joka lisäisi yhteenkuuluvuuden tunnetta ja sitä kautta parantaisi opettajan mah-dollisuuksia hallita ryhmäänsä?
Jokainen hankkeen tekijä käsitteli oman ryhmänsä tutkimustulokset draamakokeilujen jälkeen ja ne koottiin lopuksi yhteen. Tulokset osoittivat, että draaman soveltuvuuteen vaikuttavat yksilön omi-naisuudet, kuten sosiaalisuus, vuorovaikutustaidot ja oppimistyylit. Yksilön lisäksi soveltuvuuteen vaikuttaa ryhmä itse. Draama voi myös lisätä opetuksen monipuolisuutta ja mielekkyyttä ja tehdä siitä innostavampaa. Täten se voi vaikuttaa myös yksilön motivaatioon sitä lisäävästi. Ryhmän yh-teishenkeen draama vaikuttaa suurimmaksi osin positiivisesti, joten tätä kautta se voi toimia yhtenä opettajan ryhmänhallintakeinona.
Näiden tutkimustulosten perusteella todettiin, että draamalla on opetusmenetelmänä pääsääntöisesti positiivinen vaikutus opetukseen. Opetuksen tarkoitus on valmistaa opiskelijoita työelämään. Työ-elämässä vaaditaan ryhmätyöskentely- sekä vuorovaikutustaitoja. Draaman avulla ryhmätyöskentely sekä opetus yhdistyvät tehokkaasti ja se kehittää yksilön vuorovaikutustaitoja. Tämän vuoksi draama opetusmenetelmänä tulisi sisällyttää kattavasti opettajankoulutukseen, jotta sen käyttöä voitaisiin lisätä aina peruskouluajalta ammatillisiin opintoihin saakka.