Social Media - Brand Building Tool
Jokela, Riku (2013)
Jokela, Riku
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234857
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on ajankohtainen ilmiö, joka kiinnostaa sekä yrityksiä että tutkijoita enenevässä määrin. Sosiaalista mediaa voidaan pitää erittäin tärkeänä yritysten kilpailutekijänä, erityisesti brändijohtamisen kannalta. Tarkoituksena oli suorittaa kokonaisvaltainen tutkimus koskien sosiaalisen median käyttöä brändin rakentamisen keinoin toimeksiantajayritys Musch Oy:lle. Tavoitteena oli selvittää, mitä ihmiset ajattelevat yleisesti brändistä ja millaisena seuraajat näkevät Muschin toiminnan sosiaalisessa mediassa. Teoreettinen viitekehys koostui kahdesta tärkeästä osa-alueesta. Ensimmäiseksi käsiteltiin sosiaalisen median eri osa-alueet. Pääpaino laitettiin hunajakennomallin esittelyyn. Tämän jälkeen esiteltiin brändäyksen tärkeimmät perusteet. Brändäyksen yhteydessä keskityttiin verkkobrändin rakentamiseen. Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimusmenetelmän avulla. Kyselylomake koskien sosiaa-lista mediaa sekä brändäystä luotiin ja toteutettiin Muschin Facebook-ryhmässä. Lopputuloksena saatiin 203 vastausta analysoitavaksi. Tulokset osoittivat sosiaalisen median olennaisuuden osana yritysten toimintoja. Analyysi osoittaa, että voidaan väittää Facebookin kasvattaneen merkittävästi Muschin bränditietoisuutta. Kun otetaan huomioon ylivoimainen enemmistö tyy-tyväisiä vastaajia, voidaan väittää että sosiaalinen media on ollut tärkeä työkalu Musch Oy:lle. Tulokset näyttivät myös, että sosiaalisen median kautta on mahdol-lista tavoittaa ja saada uusia potentiaalisia asiakkaita. Kaiken kaikkiaan, voidaan todeta, että sosiaalinen media on auttanut merkittävästi Musch Oy:ta brändin rakentamisen yhteydessä.