Palkitsemisjärjestelmän kehittäminen Nordea Pankki Suomi Oyj:ssä
Järvistö, Tero (2013)
Järvistö, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota kehitysehdotuksia Nordea Pankki Suomi Oyj:ssä työskentelevien henkilökohtaisten pankkineuvojien palkitsemisjärjestelmän kehittämiseen. Työn tavoitteena on luoda ehdotus sellaisesta palkitsemisjärjestelmästä, jota pidetään oikeudenmukaisena ja kannustavana. Uuden palkitsemisjärjestelmän tulisi myös antaa esimiehille uusia keinoja motivoida alaisiaan nimenomaan myyntitulosten parantamisen.
Työn teoriaosassa käsitellään motivaatiota ja sen vaikutusta yksilön työsuoritukseen. Teoriaosan toisessa kappaleessa esitellään johtamista lähinnä tavoite- ja muutosjohtamisen näkökulmista. Teoriaosan viimeisessä kappaleessa käsitellään palkitsemista ja erityisesti palkitsemisen vaikutusta motivaatioon.
Tutkimuksen tavoitteiden täyttymisen kannalta oli oleellista saada laadullista eli kvalitatiivista tietoa, joka on otettu huomioon tutkimusmenetelmiä valittaessa. Tutkimusmenetelminä päädyin käyttämään teemahaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia. Tutkimustyön tulosten perusteella tämän hetkistä palkitsemista pidettiin epäoikeudenmukaisena. Palkitsemisen kannustavuutta ja ohjaavaa vaikutusta tavoitteena oleviin asioihin pidettiin varsin heikkona. Tutkimustulosten perusteella palkitsemista toivottiin kehitettävän niin, että otettaisiin pankkineuvojan työsuoritus paremmin huomioon palkitsemisessa.
Tulosten perusteella esitin, että palkkausta tulisi kehittää niin, että otettaisiin käyttöön suoritukseen perustuva palkanosa. Sen tulisi perustua henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Suoritukseen perustuva palkitseminen parantaisi tutkimustulosten perusteella neuvojien motivaatiota sekä tukisi myyntityön johtamista.
Työn teoriaosassa käsitellään motivaatiota ja sen vaikutusta yksilön työsuoritukseen. Teoriaosan toisessa kappaleessa esitellään johtamista lähinnä tavoite- ja muutosjohtamisen näkökulmista. Teoriaosan viimeisessä kappaleessa käsitellään palkitsemista ja erityisesti palkitsemisen vaikutusta motivaatioon.
Tutkimuksen tavoitteiden täyttymisen kannalta oli oleellista saada laadullista eli kvalitatiivista tietoa, joka on otettu huomioon tutkimusmenetelmiä valittaessa. Tutkimusmenetelminä päädyin käyttämään teemahaastattelua sekä osallistuvaa havainnointia. Tutkimustyön tulosten perusteella tämän hetkistä palkitsemista pidettiin epäoikeudenmukaisena. Palkitsemisen kannustavuutta ja ohjaavaa vaikutusta tavoitteena oleviin asioihin pidettiin varsin heikkona. Tutkimustulosten perusteella palkitsemista toivottiin kehitettävän niin, että otettaisiin pankkineuvojan työsuoritus paremmin huomioon palkitsemisessa.
Tulosten perusteella esitin, että palkkausta tulisi kehittää niin, että otettaisiin käyttöön suoritukseen perustuva palkanosa. Sen tulisi perustua henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Suoritukseen perustuva palkitseminen parantaisi tutkimustulosten perusteella neuvojien motivaatiota sekä tukisi myyntityön johtamista.