Sirkkalehtimerkin näkyvyys päivittäistavarakaupassa
Laaksonen, Jaana (2013)
Laaksonen, Jaana
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224786
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Sirkkalehtimerkin näkyvyyttä kuluttajalle päivittäistavarakaupassa kotimaisen sadon parhaaseen aikaan sekä kuinka merkin näkyvyyttä voidaan parantaa. Työn tilaajana on Kauppapuutarhaliitto ry.
Kuluttajalle on tehty helpoksi tunnistaa laadukas ja taatusti kotimainen tuote, kun myyntipakkausta koristaa Kotimaiset Kasvikset ry:n lanseeraama Sirkkalehtimerkki. Sirkkalehtimerkki on ollut käytössä jo vuodesta 1989 lähtien suomalaisilla syötävillä puutarhatuotteilla sekä kukilla ja taimistotuotteilla. Tunnettuus ja luottamus Sirkkalehtimerkkiä kohtaan ovat korkeita kuluttajien keskuudessa. Sirkkalehtimerkin avulla pyritään erottumaan ulkomaisista tuotteista sekä yrityksistä, jotka eivät käytä kyseistä alkuperämerkkiä. Sirkkalehtimerkin käyttöastetta on kuitenkin mahdollista parantaa viljelijöiden keskuudessa.
Aineiston keruu suoritettiin loppukesällä 2012 päivittäistavarakaupoissa Turun ja Tampereen seudulla sekä Vantaalla. Kohteiksi valittiin tasainen jako eri kokoluokan liikkeitä eri kaupparyhmistä. Kaikkiaan kierrettiin 18 eri päivittäistavarakauppaa. Aineisto dokumentoitiin valokuvaamalla hedelmä- ja vihannesosastolla kaikki kotimaiset Sirkkalehtimerkityt tuotteet sekä luetteloimalla kuvatut tuotteet ja tuotteet ilman Sirkkalehtimerkkiä. Tuotepakkausten ulkonäköä arvioitiin silmämääräisesti kauppakäyntien yhteydessä sekä myöhemmin valokuvista.
Kauppaselvityksestä saaduista tuloksista kävi ilmi Sirkkalehtimerkin heikko käyttöaste avomaatuotteilla ja erityisesti irtotavarana myytävillä tuotteilla. Kasvihuonetuotteissa sirkkalehtimerkki oli reilulla 80 prosentilla tuotteista, mutta merkin näkyvyyteen pakkauksissa ei ollut kiinnitetty riittävästi huomiota. Sirkkalehtimerkki tulisi sijoittaa pakkaukseen niin, että kuluttaja näkee sen ja valita merkin väri sekä koko mahdollisimman hyvin erottuvaksi ja pakkauksen muuhun visuaaliseen ilmeeseen sopivaksi.
Kuluttajalle on tehty helpoksi tunnistaa laadukas ja taatusti kotimainen tuote, kun myyntipakkausta koristaa Kotimaiset Kasvikset ry:n lanseeraama Sirkkalehtimerkki. Sirkkalehtimerkki on ollut käytössä jo vuodesta 1989 lähtien suomalaisilla syötävillä puutarhatuotteilla sekä kukilla ja taimistotuotteilla. Tunnettuus ja luottamus Sirkkalehtimerkkiä kohtaan ovat korkeita kuluttajien keskuudessa. Sirkkalehtimerkin avulla pyritään erottumaan ulkomaisista tuotteista sekä yrityksistä, jotka eivät käytä kyseistä alkuperämerkkiä. Sirkkalehtimerkin käyttöastetta on kuitenkin mahdollista parantaa viljelijöiden keskuudessa.
Aineiston keruu suoritettiin loppukesällä 2012 päivittäistavarakaupoissa Turun ja Tampereen seudulla sekä Vantaalla. Kohteiksi valittiin tasainen jako eri kokoluokan liikkeitä eri kaupparyhmistä. Kaikkiaan kierrettiin 18 eri päivittäistavarakauppaa. Aineisto dokumentoitiin valokuvaamalla hedelmä- ja vihannesosastolla kaikki kotimaiset Sirkkalehtimerkityt tuotteet sekä luetteloimalla kuvatut tuotteet ja tuotteet ilman Sirkkalehtimerkkiä. Tuotepakkausten ulkonäköä arvioitiin silmämääräisesti kauppakäyntien yhteydessä sekä myöhemmin valokuvista.
Kauppaselvityksestä saaduista tuloksista kävi ilmi Sirkkalehtimerkin heikko käyttöaste avomaatuotteilla ja erityisesti irtotavarana myytävillä tuotteilla. Kasvihuonetuotteissa sirkkalehtimerkki oli reilulla 80 prosentilla tuotteista, mutta merkin näkyvyyteen pakkauksissa ei ollut kiinnitetty riittävästi huomiota. Sirkkalehtimerkki tulisi sijoittaa pakkaukseen niin, että kuluttaja näkee sen ja valita merkin väri sekä koko mahdollisimman hyvin erottuvaksi ja pakkauksen muuhun visuaaliseen ilmeeseen sopivaksi.