Ensiaputaidot nuorille
Jalonen, Marjo; Saarto, Satu (2013)
Jalonen, Marjo
Saarto, Satu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304214711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304214711
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jalonen, Marjo & Saarto, Satu. Ensiaputaidot nuorille.
45 sivua, 3 liitettä.
Diakonia–ammattikorkeakoulu.
Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ensiapukoulutus Merikarvian koulun yhdeksäsluokkalaisille. Tavoitteena oli heidän ensiapuvalmiuksiensa ja taitojensa parantaminen. Oppimistavoitteena oppilaille oli, että he tunnistavat avun tarpeen ja osaavat aloittaa ensiavun perustasoisin keinoin. Lisäksi tavoitteena oli, että oppilaat saavat riittävät teoriatiedot käsiteltävistä asioista.
Koulussa on kaksi yhdeksättä luokkaa ja me pidimme koulutuksen toiselle niis-tä. Opetusmenetelminä olivat aktivoiva opetus ja simulaatio-oppiminen.
Ennen ensiapukoulutusta oppilaat vastasivat ensiaputaitoja kartoittavaan kyselyyn, jonka perusteella koulutus pääosin suunniteltiin. Koulutuksen jälkeen oppilaat vastasivat vielä loppukartoituskyselyyn. Näiden kartoitusten perusteella oppilaiden näkemys heidän omista ensiaputaidoistaan kasvoi huomattavasti.
Asiasanat: ensiapu, toiminnallinen opinnäytetyö, produktio, simulaatio-oppiminen
Jalonen, Marjo & Saarto, Satu. Ensiaputaidot nuorille.
45 sivua, 3 liitettä.
Diakonia–ammattikorkeakoulu.
Hoitotyön koulutusohjelma, Sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ensiapukoulutus Merikarvian koulun yhdeksäsluokkalaisille. Tavoitteena oli heidän ensiapuvalmiuksiensa ja taitojensa parantaminen. Oppimistavoitteena oppilaille oli, että he tunnistavat avun tarpeen ja osaavat aloittaa ensiavun perustasoisin keinoin. Lisäksi tavoitteena oli, että oppilaat saavat riittävät teoriatiedot käsiteltävistä asioista.
Koulussa on kaksi yhdeksättä luokkaa ja me pidimme koulutuksen toiselle niis-tä. Opetusmenetelminä olivat aktivoiva opetus ja simulaatio-oppiminen.
Ennen ensiapukoulutusta oppilaat vastasivat ensiaputaitoja kartoittavaan kyselyyn, jonka perusteella koulutus pääosin suunniteltiin. Koulutuksen jälkeen oppilaat vastasivat vielä loppukartoituskyselyyn. Näiden kartoitusten perusteella oppilaiden näkemys heidän omista ensiaputaidoistaan kasvoi huomattavasti.
Asiasanat: ensiapu, toiminnallinen opinnäytetyö, produktio, simulaatio-oppiminen