From Vision to Reality: Making of a 3D Environment
Nietula, Esa (2013)
Nietula, Esa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304204687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304204687
Tiivistelmä
From Vision to Reality: Making of a 3D Environment käsittelee korkealaatuisen 3D-peliympäristön luontia Unreal Development Kit (UDK) avulla. UDK:ta voidaan käyttää omien pelien sekä sisällön tuottamiseen. UDK käyttää Unreal Engineä, joka on yksi käytetyimmistä pelimoottoreista. Tämä opinnäytetyö tehtiin henkilökohtaisena oppimisprosessina. Päämääränä oli oppia käyttämään UDK:ta, haastamaan työskentelytavat sekä opiskella eri vaiheet, jotka yhdessä auttavat luomaan uskottavan 3D-ympäristön. Peligraafikon on tärkeää opiskella uusia tekniikoita, joita käytetään uusimmissa peleissä sekä on tärkeää omata tehokas työskentelytapa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu visuaalisen kerronnan tärkeydestä peleissä, ympäristön suunnittelusta, uskottavuuden luonnista sekä UDK:n esittelystä. Työosuus koostuu 3D-ympäristöstä, joka tehtiin tätä opinnäytetyötä varten. Projektiosuus sisältää kuvia eri kehitysvaiheilta, sekä kuvia, jotka esittelevät lopputuloksen. 3D-ympäristö suunniteltiin UDK:ssa ja 3D-objektien mallinnus tehtiin 3ds Max ohjelmassa. Lopullinen ympäristön luonti tapahtui UDK:ssa, jossa määriteltiin valot, värit sekä sommiteltiin ympäristö, jotta saavutettaisiin haluttu tunnelma. Lopputuloksen esittelyä varten tehtiin 3D-ympäristön esittelyvideo. Työssä pyrittiin käyttämään mahdollisimman vähän tekstuureita, sekä luomaan ympäristö mahdollisimman pienellä 3D-objekti määrällä, jotta työmäärä pysyisi sopivana. Referenssinä ja inspiraation lähteinä ympäristölle toimivat elokuvat, pelit, taidekirjat ja internet. Työkalut, joita käytettiin 3D-ympäristön luontiin olivat: 3ds Max, Adobe Photoshop, Adobe After Effects ja UDK.
Projektilla onnistuttiin saavuttamaan haluttu laadun taso. Projektin avulla selvisi, kuinka hyvä grafiikka toimii pelaajien kiinnostuksen herättäjänä, helpottaa pelaajien havainnointia 3D-ympäristössä sekä ohjaa pelaajat oikeaan suuntaan. Peliympäristöjen pitäisi kertoa pelaajille tarina ja saada pelaajat tuntemaan pelimaailman kylmä tai lämmin ilmasto äänien ja grafiikan avulla. Värien ja valon vaikutus peliympäristön tunnelmaan on erittäin suuri, jonka johdosta niitä pitäisi miettiä tarkkaan. Projekti herätti kiinnostuksen opettelemaan enemmän UDK:sta, sekä käyttämään uusia opittuja työskentelytapoja ja -tekniikoita seuraavissa projekteissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu visuaalisen kerronnan tärkeydestä peleissä, ympäristön suunnittelusta, uskottavuuden luonnista sekä UDK:n esittelystä. Työosuus koostuu 3D-ympäristöstä, joka tehtiin tätä opinnäytetyötä varten. Projektiosuus sisältää kuvia eri kehitysvaiheilta, sekä kuvia, jotka esittelevät lopputuloksen. 3D-ympäristö suunniteltiin UDK:ssa ja 3D-objektien mallinnus tehtiin 3ds Max ohjelmassa. Lopullinen ympäristön luonti tapahtui UDK:ssa, jossa määriteltiin valot, värit sekä sommiteltiin ympäristö, jotta saavutettaisiin haluttu tunnelma. Lopputuloksen esittelyä varten tehtiin 3D-ympäristön esittelyvideo. Työssä pyrittiin käyttämään mahdollisimman vähän tekstuureita, sekä luomaan ympäristö mahdollisimman pienellä 3D-objekti määrällä, jotta työmäärä pysyisi sopivana. Referenssinä ja inspiraation lähteinä ympäristölle toimivat elokuvat, pelit, taidekirjat ja internet. Työkalut, joita käytettiin 3D-ympäristön luontiin olivat: 3ds Max, Adobe Photoshop, Adobe After Effects ja UDK.
Projektilla onnistuttiin saavuttamaan haluttu laadun taso. Projektin avulla selvisi, kuinka hyvä grafiikka toimii pelaajien kiinnostuksen herättäjänä, helpottaa pelaajien havainnointia 3D-ympäristössä sekä ohjaa pelaajat oikeaan suuntaan. Peliympäristöjen pitäisi kertoa pelaajille tarina ja saada pelaajat tuntemaan pelimaailman kylmä tai lämmin ilmasto äänien ja grafiikan avulla. Värien ja valon vaikutus peliympäristön tunnelmaan on erittäin suuri, jonka johdosta niitä pitäisi miettiä tarkkaan. Projekti herätti kiinnostuksen opettelemaan enemmän UDK:sta, sekä käyttämään uusia opittuja työskentelytapoja ja -tekniikoita seuraavissa projekteissa.