Opettajan rooli opiskelijan sisäisen motivaation herättelijänä, innostajana ja kasvattajana
Pihlus, Paula; Jaatinen, Jenni; Laitinen, Jouko; Laurila, Harri; Reini, Niina; Varis, Leena (2013)
Pihlus, Paula
Jaatinen, Jenni
Laitinen, Jouko
Laurila, Harri
Reini, Niina
Varis, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184630
Tiivistelmä
Motivaatio on syy toimintaan. Motivaatiota voi olla sekä ulkoista että sisäistä. Ulkoinen motivaatio houkuttelee pyrkimään kohti tulosta luvaten esimerkiksi rahaa tai mainetta. Sisäinen motivaatio on kuin hehku, jonka lämmössä tavoittelu ja pinnistely antavat lisää voimaa ja innostusta. Sisäisen motivaation siivittämänä opittu säilyy ja kestää pidempään kuin ulkoiseen tarpeeseen hankittu.
Sisäisen motivaation herättämän kiinnostuksen vuoksi päätettiin toteuttaa kehittämishanke. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kuvata opiskelijan sisäistä motivaatiota ja opettajan merkitystä opiskelijan sisäisen motivaation herättäjänä, innostajana ja kasvattajana. Hanke toteutettiin haastatteluina, ja hankkeen konkreettisena lopputuloksena syntyi aiheesta kertova video.
Haastattelujen perusteella voitiin todeta, että sisäinen motivaatio on intoa ja mielenkiintoa opiskella. Innostava ja motivoiva opetustyyli perustui niin opettajan omaan innostukseen ja asiantuntemukseen kuin mielenkiintoisiin ja monipuolisiin opetusmenetelmiin. Opettajalla todettiin olevan merkitystä opiskelijan motivaatioon. Motivoiva palaute on ensisijaisesti rehellistä, mutta samalla kannustavasti esitettyä opiskelijan tukemista ja kiittämistä.
Sisäisen motivaation herättämän kiinnostuksen vuoksi päätettiin toteuttaa kehittämishanke. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kuvata opiskelijan sisäistä motivaatiota ja opettajan merkitystä opiskelijan sisäisen motivaation herättäjänä, innostajana ja kasvattajana. Hanke toteutettiin haastatteluina, ja hankkeen konkreettisena lopputuloksena syntyi aiheesta kertova video.
Haastattelujen perusteella voitiin todeta, että sisäinen motivaatio on intoa ja mielenkiintoa opiskella. Innostava ja motivoiva opetustyyli perustui niin opettajan omaan innostukseen ja asiantuntemukseen kuin mielenkiintoisiin ja monipuolisiin opetusmenetelmiin. Opettajalla todettiin olevan merkitystä opiskelijan motivaatioon. Motivoiva palaute on ensisijaisesti rehellistä, mutta samalla kannustavasti esitettyä opiskelijan tukemista ja kiittämistä.