Videovankkuri : Videootit ry:n elokuvatyöpajoja kouluilla
Kantola, Maija (2013)
Kantola, Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184609
Tiivistelmä
Esittelen kehittämishankkeessani Videootit ry:n organisoimia Videovankkuri -elokuvatyöpajoja kouluilla. Projekti on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama valtakunnallinen mediakasvatuskokonaisuus, jonka tarkoituksena on vierailla eri kouluissa opastamassa lapsia ja nuoria tekemään omia mediailmaisuja.
Elokuvatyöpajojen antia lähestytään useista eri näkökulmista pohtien, mitä mediatyöskentely parhaimmillaan antaa osallistujilleen. Oma tekeminen auttaa oppilaita ymmärtämään median kieltä.
Teoreettisessa osiossa esitellään mediakasvatusta ja sen merkitystä. Elämme keskellä mediatulvaa, medioituneessa maailmassa. Ymmärtääksemme ympärillämme olevia median kuvallisia ja sanallisia viestejä tarvitsemme medianlukutaitoa. Mediakasvatuksen avulla opimme havaitsemaan ja tarkastelemaan mediaa ja sen vaikutuksia ja merkityksiä. Tällä tavoin saavutamme myös medianlukutaidon.
Mediakasvatus esiintyy perusopetuksen opetussuunnitelmassa viestinnän ja mediataidon alakokonaisuutena. Useat koulut tarvitsevat kuitenkin ulkopuolista yhteistyötä käytännön mediakasvatuksen opetukseen. Oppiaineiden integraatiolla ja yhteistyöllä erilaisten toimijoiden kanssa saadaan aikaan mielenkiintoista työpajatyöskentelyä.
Elokuvatyöpajojen antia lähestytään useista eri näkökulmista pohtien, mitä mediatyöskentely parhaimmillaan antaa osallistujilleen. Oma tekeminen auttaa oppilaita ymmärtämään median kieltä.
Teoreettisessa osiossa esitellään mediakasvatusta ja sen merkitystä. Elämme keskellä mediatulvaa, medioituneessa maailmassa. Ymmärtääksemme ympärillämme olevia median kuvallisia ja sanallisia viestejä tarvitsemme medianlukutaitoa. Mediakasvatuksen avulla opimme havaitsemaan ja tarkastelemaan mediaa ja sen vaikutuksia ja merkityksiä. Tällä tavoin saavutamme myös medianlukutaidon.
Mediakasvatus esiintyy perusopetuksen opetussuunnitelmassa viestinnän ja mediataidon alakokonaisuutena. Useat koulut tarvitsevat kuitenkin ulkopuolista yhteistyötä käytännön mediakasvatuksen opetukseen. Oppiaineiden integraatiolla ja yhteistyöllä erilaisten toimijoiden kanssa saadaan aikaan mielenkiintoista työpajatyöskentelyä.