Hoitotyön opiskelijoiden asiakaslähtöisyys ja käytännön harjoittelusta saatu tuki : aineistoanalyysi
Ruonala, Olga (2013)
Ruonala, Olga
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184593
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kahden suomalaisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden asiakaslähtöisyyttä ja opiskelijoiden käytännön harjoittelusta saamaa tukea. Opinnäytetyö on osa Asiakaslähtöinen osaaminen hoitotyön koulutuksessa Suomessa ja Virossa -projektia. Projekti on osa Patient-/Client-centredness in Adult Intensive Care and Health Care Education -hanketta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin hankkeen, työelämässä tehdyn käytännön harjoittelun tuen ja asiakaslähtöisen osaamisen kouluttamisen kannalta olennaista tietoa, jonka avulla koulutusta voidaan kehittää edelleen.
Varsinaiset tutkimuskysymykset olivat "Miten opiskelijoiden taustamuuttujat ovat yhteydessä opiskelijoiden asiakaslähtöisyyteen" ja "Miten opiskelijoiden taustamuuttujat ovat yhteydessä opiskelijoiden käytännön harjoittelusta saamaan tukeen".
Opinnäytetyöni sisältää pienen tietopohjan asiakaslähtöisyydestä hoitotyössä ja tilastotieteessä käytetyistä termeistä ja viitearvoista. Tutkimustulokset on havainnollistettu taulukoilla ja kirjallisesti selvennettyinä. Taustamuuttujien ja summamuuttujien väliltä löytyi tilastollisesti merkittäviä yhteyksiä opiskelijoiden asiakaslähtöisyydessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin hankkeen, työelämässä tehdyn käytännön harjoittelun tuen ja asiakaslähtöisen osaamisen kouluttamisen kannalta olennaista tietoa, jonka avulla koulutusta voidaan kehittää edelleen.
Varsinaiset tutkimuskysymykset olivat "Miten opiskelijoiden taustamuuttujat ovat yhteydessä opiskelijoiden asiakaslähtöisyyteen" ja "Miten opiskelijoiden taustamuuttujat ovat yhteydessä opiskelijoiden käytännön harjoittelusta saamaan tukeen".
Opinnäytetyöni sisältää pienen tietopohjan asiakaslähtöisyydestä hoitotyössä ja tilastotieteessä käytetyistä termeistä ja viitearvoista. Tutkimustulokset on havainnollistettu taulukoilla ja kirjallisesti selvennettyinä. Taustamuuttujien ja summamuuttujien väliltä löytyi tilastollisesti merkittäviä yhteyksiä opiskelijoiden asiakaslähtöisyydessä.