"PariSuhdetta?" : Internetpeli 16-18-vuotiaiden seksuaaliohjausmenetelmänä
Kantonen, Heidi; Pollari, Heidi; Saarinen, Jasmin; Sieppi, Milka (2013)
Kantonen, Heidi
Pollari, Heidi
Saarinen, Jasmin
Sieppi, Milka
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304184582
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriön seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelman 2007–2011 ja vuoden 2011 kouluterveyskyselyn tulosten perusteella voidaan päätellä, että 16–18-vuotiaiden seksuaalitietoudessa on aukkoja ja seksuaalikäyttäytymisessä havaittavissa huolestuttavia käyttäytymis- sekä ajattelumalleja. Etenkin ammatillisella puolella opiskelevien nuorten seksuaalikasvatukseen tulisi kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota.
Internetpeli on nuoren maailmaan sijoittuva ja nuoren kielellä toteutettu mielenkiintoa herättävä opetuskeino, joka on helposti saatavilla ja joka mahdollistaa asiallisen tiedon jakamisen kohderyhmälle. Nuorten terveyden edistämiseksi on saatavilla monenlaisia pelejä Internetissä. Aihealueet liittyvät enimmäkseen ravitsemukseen, päihteisiin sekä sukupuolitauteihin ja raskauteen. Pelien kohderyhmänä on useimmiten yläkouluikäinen nuori.
Tämä opinnäytetyö on osa Salon kaupungin ja Salon seudun ammattiopiston Hyvän olon työkalupakki -kehittämishanketta. Projektin tuotoksena syntynyt peli tulee löytymään Salon seudun ammattiopiston Internetsivuilta. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli laatia 16–18-vuotiaille nuorille seksi- ja seurusteluaiheinen terveyttä edistävä peli. Tavoitteena on edistää nuorten turvallista ja toista kunnioittavaa seksuaalikäyttäytymistä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneessä tarinamuotoisessa pelissä pelaaja vastaa seurusteluun ja seksiin liittyviin kysymyksiin ja määrittelee tunteitaan tunneliikennevalon avulla. Pelaajan valitsemien vastausten perusteella määräytyy polku, jota pitkin tarina etenee. Erilaisia etenemispolkuja on pelissä yhteensä kahdeksantoista kappaletta. Pelin informatiivinen ja opetuksellinen osuus on toteutettu paitsi kysymysten niin myös inforuutujen avulla.
Internetpelissä on haluttu tuoda esille turvalliseen seksikäyttäytymiseen liittyvien asioiden lisäksi ihmissuhdeasioita. Keskeisiä teemoja ovat toisen kunnioitus ja huomioon ottaminen sekä itsemääräämisoikeus. Aiheita on tarkasteltu positiivisesta näkökulmasta. Pelin toivotaan auttavan nuoria tiedostamaan entistä paremmin turvallisen seksuaalikäyttäytymisen edut kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.
Jatkossa Internetpeliä tullaan testaamaan kohderyhmällä ja tuloksista raportoidaan. Pelin teknistä osa-aluetta voidaan jatkossa kehittää monipuolisemmaksi.
Internetpeli on nuoren maailmaan sijoittuva ja nuoren kielellä toteutettu mielenkiintoa herättävä opetuskeino, joka on helposti saatavilla ja joka mahdollistaa asiallisen tiedon jakamisen kohderyhmälle. Nuorten terveyden edistämiseksi on saatavilla monenlaisia pelejä Internetissä. Aihealueet liittyvät enimmäkseen ravitsemukseen, päihteisiin sekä sukupuolitauteihin ja raskauteen. Pelien kohderyhmänä on useimmiten yläkouluikäinen nuori.
Tämä opinnäytetyö on osa Salon kaupungin ja Salon seudun ammattiopiston Hyvän olon työkalupakki -kehittämishanketta. Projektin tuotoksena syntynyt peli tulee löytymään Salon seudun ammattiopiston Internetsivuilta. Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli laatia 16–18-vuotiaille nuorille seksi- ja seurusteluaiheinen terveyttä edistävä peli. Tavoitteena on edistää nuorten turvallista ja toista kunnioittavaa seksuaalikäyttäytymistä.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyneessä tarinamuotoisessa pelissä pelaaja vastaa seurusteluun ja seksiin liittyviin kysymyksiin ja määrittelee tunteitaan tunneliikennevalon avulla. Pelaajan valitsemien vastausten perusteella määräytyy polku, jota pitkin tarina etenee. Erilaisia etenemispolkuja on pelissä yhteensä kahdeksantoista kappaletta. Pelin informatiivinen ja opetuksellinen osuus on toteutettu paitsi kysymysten niin myös inforuutujen avulla.
Internetpelissä on haluttu tuoda esille turvalliseen seksikäyttäytymiseen liittyvien asioiden lisäksi ihmissuhdeasioita. Keskeisiä teemoja ovat toisen kunnioitus ja huomioon ottaminen sekä itsemääräämisoikeus. Aiheita on tarkasteltu positiivisesta näkökulmasta. Pelin toivotaan auttavan nuoria tiedostamaan entistä paremmin turvallisen seksuaalikäyttäytymisen edut kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta.
Jatkossa Internetpeliä tullaan testaamaan kohderyhmällä ja tuloksista raportoidaan. Pelin teknistä osa-aluetta voidaan jatkossa kehittää monipuolisemmaksi.