Myyntisihteerien perehdytyssuunnitelma Case: Huoneistokeskus Oy
Harju, Tiina (2013)
Harju, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164494
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli perehdytyssuunnitelman kehittäminen Huoneistokeskus Oy:n myyntisihteereille. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Huoneistokeskus Oy, joka on kiinteistönvälitys- ja arviointipalveluita tarjoava suomalainen yritys. Perehdytyssuunnitelman kohderyhmä oli Huoneistokeskus Oy:n uudet myyntisihteerit ja sen käyttäjät olivat heitä perehdyttävät myyntisihteerit. Myyntisihteerien perehdytykselle ei aikaisemmin ollut suunnitelmaa, mistä johtuen perehdytys oli puutteellista, sen lopputulos vaihteli ja sisältö jäi kokonaan perehdyttäjän vastuulle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa sekä käyttäjiä että kohderyhmää palveleva perehdyttämissuunnitelma ja selvittää millainen sen tulisi olla. Työn tavoitteena oli yhtenäistää myyntisihteereiden perehdyttämistä ja saamaan sen laatu samanlaiseksi jokaisen uuden myyntisihteerin perehdytysprosessissa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui monipuolisesti perehdyttämiseen liittyvästä kirjallisuudesta, jossa pääpaino oli kuitenkin Työturvallisuuskeskuksen julkaisuilla. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään aluksi perehdyttämiseen yleisesti, minkä jälkeen siirrytään perehdyttämistä koskevaan lainsäädäntöön, jonka huomioiminen on välttämätöntä onnistuneen perehdytyssuunnitelman kannalta. Tämän jälkeen perustellaan perehdyttämisen merkitys, ja lopuksi keskitytään perehdyttämisen suunnitteluun, johon koko perehdytyssuunnitelma pohjautui. Seuraavaksi kuvattiin perehdytysprosessi, koska perehdytyssuunnitelma rakentui sen mukaan. Lisäksi tutkimusmenetelmiin ja niiden analysointiin liittyvä teoria esiteltiin erikseen niitä koskevissa luvuissa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja benchmarkingia. Teemahaastatteluissa haastateltiin kahta perehdytyssuunnitelman käyttäjää sekä kahta sen kohderyhmän edustajaa. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää millainen perehdytyssuunnitelma palvelisi käyttäjiä ja kohderyhmää parhaiten sekä kartoittaa nykyisen perehdytysprosessin kulku benchmarkingia varten. Lisäksi benchmarkingia varten toteutettiin ryhmähaastattelu kahdelle Huoneistokeskus Oy:n myyntineuvottelijalle. Benchmarkingin tarkoituksena oli hyödyntää yrityksestä valmiiksi löytyvää myyntineuvottelijoiden perehdytyssuunnitelmaa.
Tutkimusmenetelmien sekä teoreettisen viitekehyksen avulla kehitettiin perehdytyssuunnitelma, jonka kuka tahansa Huoneistokeskus Oy:n perehdyttävistä myyntisihteereistä tai myyntijohtajista saa käyttöönsä yrityksen Intranetistä. Perehdytyssuunnitelmaa tullaan hyödyntämään jokaisen uuden myyntisihteerin perehdyttämisessä ja sitä tullaan päivittämään tarpeen mukaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui monipuolisesti perehdyttämiseen liittyvästä kirjallisuudesta, jossa pääpaino oli kuitenkin Työturvallisuuskeskuksen julkaisuilla. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään aluksi perehdyttämiseen yleisesti, minkä jälkeen siirrytään perehdyttämistä koskevaan lainsäädäntöön, jonka huomioiminen on välttämätöntä onnistuneen perehdytyssuunnitelman kannalta. Tämän jälkeen perustellaan perehdyttämisen merkitys, ja lopuksi keskitytään perehdyttämisen suunnitteluun, johon koko perehdytyssuunnitelma pohjautui. Seuraavaksi kuvattiin perehdytysprosessi, koska perehdytyssuunnitelma rakentui sen mukaan. Lisäksi tutkimusmenetelmiin ja niiden analysointiin liittyvä teoria esiteltiin erikseen niitä koskevissa luvuissa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja benchmarkingia. Teemahaastatteluissa haastateltiin kahta perehdytyssuunnitelman käyttäjää sekä kahta sen kohderyhmän edustajaa. Haastattelujen tarkoituksena oli selvittää millainen perehdytyssuunnitelma palvelisi käyttäjiä ja kohderyhmää parhaiten sekä kartoittaa nykyisen perehdytysprosessin kulku benchmarkingia varten. Lisäksi benchmarkingia varten toteutettiin ryhmähaastattelu kahdelle Huoneistokeskus Oy:n myyntineuvottelijalle. Benchmarkingin tarkoituksena oli hyödyntää yrityksestä valmiiksi löytyvää myyntineuvottelijoiden perehdytyssuunnitelmaa.
Tutkimusmenetelmien sekä teoreettisen viitekehyksen avulla kehitettiin perehdytyssuunnitelma, jonka kuka tahansa Huoneistokeskus Oy:n perehdyttävistä myyntisihteereistä tai myyntijohtajista saa käyttöönsä yrityksen Intranetistä. Perehdytyssuunnitelmaa tullaan hyödyntämään jokaisen uuden myyntisihteerin perehdyttämisessä ja sitä tullaan päivittämään tarpeen mukaan.