Mediakanavien suosio pk-yritysten keskuudessa : - Case study: Intrum Justitia Oy
Seppälä, Tiia; Lehtinen, Hanna (2013)
Seppälä, Tiia
Lehtinen, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164479
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on pyrkiä tarjoamaan toimeksiantajayritys Intrum Justitialle tälle sopivia markkinointiviestinnän parannusehdotuksia. Varsinaista markkinointisuunnitelmaa ei yritykselle ole tarkoitus tehdä, vaan pikemminkin antaa suuntaviivoja jo yrityksen käytössä olevaan markkinointiviestintään. Opinnäytetyössä selvitetään, mitä mediakanavia Intrum Justitian toimeksiantajayritysten johto sekä talousyksikössä toimivat seuraavat eniten. Pk-yritysten johdolta ja talousyksikössä toimivilta kysytään myös muun muassa, mitä televisio- ja radiokanavaa nämä seuraavat eniten. Lisäksi tarkastellaan, mitä mediakanavaa kohderyhmä pitää miellyttävimpänä ja mitä ärsyttävimpänä sekä mitä mieltä nämä ovat suoramainonnasta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu business to business –markkinoinnista sekä markkinointiviestinnästä pääpiirteittäin. Valtaosin paneudutaan kuitenkin markkinointiviestinnän osa-alueisiin, mediakanaviin ja digitaalisiin medioihin.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tämä kyseinen tutkimustapa valittiin kohderyhmän suuruuden (8200 kpl) vuoksi. Tutkimuskyselylomakkeeseen vievä linkki lähetettiin vastaajille sähköpostitse, minkä tuloksena varteenotettavia vastauksia saatiin 744 kappaletta. Opinnäytetyössä käytettiin myös hyödyksi Finnpanelin vuonna 2012 tekemiä tutkimuksia mediakanavien seurannasta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa Intrum Justitian harjoittavan markkinointiviestintää oikeiden mediakanavien kautta. Jokaisen tutkimuskysymyksen kohdalla nousi esiin muutama vastausvaihtoehto, jotka olivat selvästi suositumpia muihin nähden. Sekä opinnäytetyön tutkimus että Finnpanelin tekemät tutkimukset vahvistavat jo Intrum Justitialla käytössä olevien markkinointiviestinnän keinojen toimivuutta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu business to business –markkinoinnista sekä markkinointiviestinnästä pääpiirteittäin. Valtaosin paneudutaan kuitenkin markkinointiviestinnän osa-alueisiin, mediakanaviin ja digitaalisiin medioihin.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tämä kyseinen tutkimustapa valittiin kohderyhmän suuruuden (8200 kpl) vuoksi. Tutkimuskyselylomakkeeseen vievä linkki lähetettiin vastaajille sähköpostitse, minkä tuloksena varteenotettavia vastauksia saatiin 744 kappaletta. Opinnäytetyössä käytettiin myös hyödyksi Finnpanelin vuonna 2012 tekemiä tutkimuksia mediakanavien seurannasta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa Intrum Justitian harjoittavan markkinointiviestintää oikeiden mediakanavien kautta. Jokaisen tutkimuskysymyksen kohdalla nousi esiin muutama vastausvaihtoehto, jotka olivat selvästi suositumpia muihin nähden. Sekä opinnäytetyön tutkimus että Finnpanelin tekemät tutkimukset vahvistavat jo Intrum Justitialla käytössä olevien markkinointiviestinnän keinojen toimivuutta.