Neste Oil Rallin yleisö Jyväskylässä 2011 ja 2012 : Profiili, tyytyväisyys ja halu suositella
Jylhä, Paula (2013)
Jylhä, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164465
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena oli selvittää rallikatsojien tyytyväisyyttä ja halua suositella tapahtumaa ystävilleen. Tutkimus on toteutettu vuosina 2011 ja 2012 Neste Oil Ralli -tapahtuman aikana. Vuoden 2011 tutkimus toteutettiin tapahtuman HQ-alueella Paviljongissa aikavälillä 29.−30. heinäkuuta. ja vuoden 2012 tutkimus toteutettiin kolmella eri erikoiskokeella aikavälillä 2.−4. elokuuta. Vuoden 2012 erikoiskoepaikat olivat Koukunmaa, Mökkiperä sekä Ouninpohja. Opinnäytetyössä vertailtiin eri vastaajaryhmien suositeltavuus- ja asiakastyytyväisyystuloksia. Vuonna 2011 haastatteluja tehtiin yhteensä 220 kappaletta ja vuonna 2012 yhteensä 331 kappaletta. Molemmat tutkimukset suoritettiin suomen- ja englanninkielisillä kyselylomakkeilla, joihin vastattiin Ipad-tableteilla. Tuloksia analysoitaessa yhdistettiin David Aakerin brändiuskollisuusteoria sekä Mullenin Marketing Ecosystem -tyypittelyteoria. Analysointivaiheessa vastaajat jaettiin neljään eri ryhmään, joita vertailtiin toisiinsa sekä koko aineistoon. Nämä asiakastyypit olivat naiset, miehet, rallifanit sekä ensikertalaiset.
Tutkimustulosten perusteella tyytyväisimpiä oltiin tapahtuman turvallisuuteen, tunnelmaan ja liikkumiseen alueella. Merkittäviä heikkouksia ei kumpanakaan vuonna löytynyt vaan vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan. Eri vastaajaryhmät olivat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta samaa mieltä tyytyväisyyteen ja suositeltavuuteen liittyvistä tekijöistä.
Tutkimusta pystytään hyödyntämään järjestettäessä rallitapahtumia, kun halutaan selvittää mitkä osa-alueet ovat katsojille tärkeitä HQ- tai erikoiskoealueella. Tulevaisuudessa tulisi kiinnittää huomiota oheisohjelmiin ja siihen kuinka tätä osa-aluetta voitaisiin kehittää. Tulevaisuudessa tutkimusta voitaisiin jatkaa tarkastelemalla mitkä tekijät vaikuttavat ihmisten mielipiteisiin tapahtuman oheisohjelmista.
Tutkimustulosten perusteella tyytyväisimpiä oltiin tapahtuman turvallisuuteen, tunnelmaan ja liikkumiseen alueella. Merkittäviä heikkouksia ei kumpanakaan vuonna löytynyt vaan vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä tapahtumaan. Eri vastaajaryhmät olivat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta samaa mieltä tyytyväisyyteen ja suositeltavuuteen liittyvistä tekijöistä.
Tutkimusta pystytään hyödyntämään järjestettäessä rallitapahtumia, kun halutaan selvittää mitkä osa-alueet ovat katsojille tärkeitä HQ- tai erikoiskoealueella. Tulevaisuudessa tulisi kiinnittää huomiota oheisohjelmiin ja siihen kuinka tätä osa-aluetta voitaisiin kehittää. Tulevaisuudessa tutkimusta voitaisiin jatkaa tarkastelemalla mitkä tekijät vaikuttavat ihmisten mielipiteisiin tapahtuman oheisohjelmista.