Logistiikka-alan oppimisympäristön kehittäminen
Nyblom, Kalle (2013)
Nyblom, Kalle
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164457
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatillinen koulutus on lähtökohtaisesti vahvasti käytännön läheistä tukien oppilaan oppimista ja ammatillista kasvua yhteiskunnan vastuulliseksi jäseneksi. Opetuksen tavoitteena on valmentaa oppilaita tulevan työelämän haasteisiin ja varmistaa tarvittavan ammattitaidon taso, sekä madaltaa kynnystä työelämään siirryttäessä. Työelämälähtöisen koulutuksen työelämän tarpeiden ja jatkuvan kehityksen seuranta luo opettajalle uusia haasteita opetuksen tason varmistamiseksi ammatillisessa koulutuksessa.
Oppilaiden lähtötasot ja tuen tarpeet vaihtelevat suuresti varsinkin opintojen alkuvaiheessa. Opettajan alkuvaiheen haasteellisimpiin tehtäviin kuuluu oppilaiden vahvuuksien ja erilaisten tarpeiden kartoittaminen. Yksilöiden huomioiminen ja erilaisten persoonien hyväksyminen, sekä syrjäytymisen estäminen heti opintojen alkuvaiheessa on tärkeää. Opintojen etenemisen jatkuva seuranta ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tuen järjestäminen yhteistyössä huoltajien kanssa tulee varmistaa riittävän aikaisessa vaiheessa. Täten voimme estää ongelmien kasaantumista ja varmistaa opintojen eteneminen muun ryhmän mukana. Jo pienetkin onnistumiset luovat itsevarmuutta ja edesauttavat kehittymistä alan ammattilaiseksi.
Nuorten opiskelijoiden syrjäytymisen estämiseksi ja hyvinvoinnin varmistamiseksi meidän tulee jatkuvasti kehittää uusia motivoivia opetusmenetelmiä ja huolehtia oppimisympäristöjen monipuolisesta nykyaikaisesta tasosta. Uusien erilaisten opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen haasteellisuus luo uusia työkaluja oppilaille ja opettajille. Alan työ - ja elinkeinoelämän tahojen tunteminen ja yhteistyösuhteiden luominen on erittäin tärkeää, ja se mahdollistaa usein oppilaan joustavamman siirtymisen suoraan työelämään opintojen jälkeen.
Oppilaiden lähtötasot ja tuen tarpeet vaihtelevat suuresti varsinkin opintojen alkuvaiheessa. Opettajan alkuvaiheen haasteellisimpiin tehtäviin kuuluu oppilaiden vahvuuksien ja erilaisten tarpeiden kartoittaminen. Yksilöiden huomioiminen ja erilaisten persoonien hyväksyminen, sekä syrjäytymisen estäminen heti opintojen alkuvaiheessa on tärkeää. Opintojen etenemisen jatkuva seuranta ja erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden tuen järjestäminen yhteistyössä huoltajien kanssa tulee varmistaa riittävän aikaisessa vaiheessa. Täten voimme estää ongelmien kasaantumista ja varmistaa opintojen eteneminen muun ryhmän mukana. Jo pienetkin onnistumiset luovat itsevarmuutta ja edesauttavat kehittymistä alan ammattilaiseksi.
Nuorten opiskelijoiden syrjäytymisen estämiseksi ja hyvinvoinnin varmistamiseksi meidän tulee jatkuvasti kehittää uusia motivoivia opetusmenetelmiä ja huolehtia oppimisympäristöjen monipuolisesta nykyaikaisesta tasosta. Uusien erilaisten opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen haasteellisuus luo uusia työkaluja oppilaille ja opettajille. Alan työ - ja elinkeinoelämän tahojen tunteminen ja yhteistyösuhteiden luominen on erittäin tärkeää, ja se mahdollistaa usein oppilaan joustavamman siirtymisen suoraan työelämään opintojen jälkeen.