Erinomaisuutta etsimässä - Kehonhoitohuoneen laatukäsikirja
Oksman, Marjaana (2013)
Oksman, Marjaana
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154445
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia laatukäsikirja klassista hierontapalvelua tuottavalle yritykselle, Kehonhoitohuoneelle. Laatukäsikirja on kirjallinen kuvaus yrityksen laadunhallintajärjestelmästä eli yrityksen toimintaa ohjaavista keskeisimmistä ohjeista ja säännöistä, prosesseista sekä käytössä olevista mittareista. Laatukäsikirjassa määritellään yritys toimintaympäristöineen sekä esitellään yrityksen laatutaso ja keskeisimpien toimintojen sisältö selkeästi ja käytännönläheisesti. Laatukäsikirja tulee olemaan yrityksen laadun parantamisen ja toiminnan jatkuvan kehittämisen työkalu, jota päivitetään säännöllisesti. Laatukäsikirja perustuu EFQM Excellence 2010-laatupalkintomalliin ja sen käsitykseen erinomaisesta yrityksestä.
Opinnäytetyössä kuvataan laatua ja laadunhallintaa sekä käsitellään EFQM Excellence 2010- malli yrittäjänä toimivan koulutetun hierojan näkökulmasta. Lisäksi kuvataan klassinen hieronta sekä hieronnan hoitoprosessi asiakkaan toimintakykyä ylläpitävänä ja edistävänä hoitomuotona.
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnata aloittava yritys tuottamaan laadukkaita hierontapalveluita. Tavoitteena on myös herättää kiinnostusta ja innostusta laatutyöhön alalla toimivien muiden ammattilaisten keskuudessa ja sitä kautta kehittää hierontapalvelujen laatua osana suomalaista kuntoutusjärjestelmää. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös alan opiskelijat. Lisäksi opinnäytetyöstä hyötyvät asiakkaat arvioidessaan saamaansa hierontapalvelun laatua.
Opinnäytetyössä kuvataan laatua ja laadunhallintaa sekä käsitellään EFQM Excellence 2010- malli yrittäjänä toimivan koulutetun hierojan näkökulmasta. Lisäksi kuvataan klassinen hieronta sekä hieronnan hoitoprosessi asiakkaan toimintakykyä ylläpitävänä ja edistävänä hoitomuotona.
Opinnäytetyön tavoitteena on suunnata aloittava yritys tuottamaan laadukkaita hierontapalveluita. Tavoitteena on myös herättää kiinnostusta ja innostusta laatutyöhön alalla toimivien muiden ammattilaisten keskuudessa ja sitä kautta kehittää hierontapalvelujen laatua osana suomalaista kuntoutusjärjestelmää. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää myös alan opiskelijat. Lisäksi opinnäytetyöstä hyötyvät asiakkaat arvioidessaan saamaansa hierontapalvelun laatua.