Kasmir-myymälän tarkastelu ja toiminnan tehostaminen : Benchmarking-haastattelut
Lämsä, Sirpa (2013)
Lämsä, Sirpa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154437
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Stadin ammattiopiston Kasmir-myymälän kehittämiseksi. Tutkimuksen tavoite on selvittää, miten Kasmir-myymälä saadaan toimivaksi oppimisympäristöksi sekä tuottavammaksi osto- ja myyntipaikaksi. Tutkimuksessa kartoitetaan Kasmir-myymälän strategisen markkinoinnin perusteita, markkinointimixiä sekä sosiaalisen media hyödyntämistä markkinoinnissa.
Työ sisältää tietoperustan ja tutkimusosion. Tietoperustassa käsitellään markkinoinnin, strategisen markkinoinnin ja markkinointimixin osa-alueita. Siinä käytetään konstruktiiviselle tutkimustavalle luonteenomaista lähestymistapaa eli tiivistä vuoropuhelua teorian ja käytännön välillä. Kasmir-myymälän tietoja käsitellään tietoperustan kanssa rinnakkain.
Tutkimusosiossa hyödynnetään benchmarkingia, jonka perusideana on toisilta oppiminen ja oman toiminnan kyseenalaistaminen. Benhcmarking-haastatteluja varten laaditaan kyselylomake, jonka avulla haastatellaan neljän ammatillisen oppilaitoksen myymälä- tai pajatoiminnan vastaavia.
Teorian ja haastattelujen avulla luodaan ideoita Kasmir-myymälälle, jonka toiminnan kehittämiseen ehdotetaan työryhmän perustamista. Suurin tehtävä on markkinoinnin ja mainonnan tehostaminen sekä sosiaalisen median hyödyntäminen nopeana markkinointi- ja viestintävälineenä. Asiakkaiden määrän lisääntyessä Kasmir-myymälällä on oppimisympäristönä monipuolisia mahdollisuuksia yksilölliseen asiakaspalveluun opiskelijavoimin.
Opiskelijoiden ja vakituisen työntekijän avulla toiminta voidaan uudistaa ja monipuolistaa. Samalla Kasmir-myymälän toiminta tehostuu ja myynti lisääntyy. Jotta tämä saavutetaan, tarvitaan lievää riskinottoa, resursseja kokoaikaiseen myymälänhoitajaan ja mainostamiseen. Ilman muutoksia tai muutoksen halukkuutta toiminta ei parane eikä Kasmir-myymälä tule palvelemaan tehokkaana ja tuottavana oppimisympäristönä.
Työ sisältää tietoperustan ja tutkimusosion. Tietoperustassa käsitellään markkinoinnin, strategisen markkinoinnin ja markkinointimixin osa-alueita. Siinä käytetään konstruktiiviselle tutkimustavalle luonteenomaista lähestymistapaa eli tiivistä vuoropuhelua teorian ja käytännön välillä. Kasmir-myymälän tietoja käsitellään tietoperustan kanssa rinnakkain.
Tutkimusosiossa hyödynnetään benchmarkingia, jonka perusideana on toisilta oppiminen ja oman toiminnan kyseenalaistaminen. Benhcmarking-haastatteluja varten laaditaan kyselylomake, jonka avulla haastatellaan neljän ammatillisen oppilaitoksen myymälä- tai pajatoiminnan vastaavia.
Teorian ja haastattelujen avulla luodaan ideoita Kasmir-myymälälle, jonka toiminnan kehittämiseen ehdotetaan työryhmän perustamista. Suurin tehtävä on markkinoinnin ja mainonnan tehostaminen sekä sosiaalisen median hyödyntäminen nopeana markkinointi- ja viestintävälineenä. Asiakkaiden määrän lisääntyessä Kasmir-myymälällä on oppimisympäristönä monipuolisia mahdollisuuksia yksilölliseen asiakaspalveluun opiskelijavoimin.
Opiskelijoiden ja vakituisen työntekijän avulla toiminta voidaan uudistaa ja monipuolistaa. Samalla Kasmir-myymälän toiminta tehostuu ja myynti lisääntyy. Jotta tämä saavutetaan, tarvitaan lievää riskinottoa, resursseja kokoaikaiseen myymälänhoitajaan ja mainostamiseen. Ilman muutoksia tai muutoksen halukkuutta toiminta ei parane eikä Kasmir-myymälä tule palvelemaan tehokkaana ja tuottavana oppimisympäristönä.