Viinimatka Kaliforniaan
Kuusela, Mikko; Nikander, Matti (2013)
Kuusela, Mikko
Nikander, Matti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154426
Tiivistelmä
Viinimatka Kaliforniaan on tuoteidea. Työn toimeksiantajan Mr. Travelin toiveesta rakennettiin matka, joka kohdistuu Kalifornian tärkeimmille viinintuotantoalueille. Työn tavoitteena on tarjota toimeksiantajalle valmis pohja viinimatkatuotteelle. Viinimatka Kaliforniaan sisältää reittipohjan viinitila-, majoitus- ja ravintolasuosituksineen, josta Mr. Travel voi tuotteistamalla rakentaa valmiin matkatuotteen.
Viinimatkatuotteen rakentamiseksi työn teoriaosuus käsittelee viinimatkailua ja tuotekehitystä. Viinimatkailuosuudessa käydään läpi viinimatkailun määritelmiä, viinimatkailijan tyyppejä ja viinimatkailijaa kuluttajana. Tuotekehitysosuudessa käsitellään sen prosesseja ja syitä.
Työn kontekstina on Kalifornia, ja siinä keskitytään sen tärkeimpiin viinintuotantoalueisiin. Lisäksi työssä käsitellään reitin varrella sijaitsevat merkittävät kaupungit sekä näiden lähistöiltä löytyvät viinitilat, ravintolat ja majoituskohteet.
Metoideina on käytetty viinifoorumeille suunnattua kyselyä. Työn tukena on käytetty suurta otantaa sähköisiä sekä kirjallisia lähteitä. Lisäksi työn valmistuksessa on pyritty tutkimaan ja huomioimaan muita vastaavanlaisia matkatuotteita.
Työn lopussa käsitellään työn kehitysehdotuksia ja sitä, kuinka sitä kuinka Mr. Travel voi hyödyntää matkatuotetta tulevaisuudessa. Lopussa pohditaan myös työn hyötyjä sekä mahdollisuuksia asiakkaiden, toimeksiantajan ja kirjoittajien näkökulmasta.
Viinimatkatuotteen rakentamiseksi työn teoriaosuus käsittelee viinimatkailua ja tuotekehitystä. Viinimatkailuosuudessa käydään läpi viinimatkailun määritelmiä, viinimatkailijan tyyppejä ja viinimatkailijaa kuluttajana. Tuotekehitysosuudessa käsitellään sen prosesseja ja syitä.
Työn kontekstina on Kalifornia, ja siinä keskitytään sen tärkeimpiin viinintuotantoalueisiin. Lisäksi työssä käsitellään reitin varrella sijaitsevat merkittävät kaupungit sekä näiden lähistöiltä löytyvät viinitilat, ravintolat ja majoituskohteet.
Metoideina on käytetty viinifoorumeille suunnattua kyselyä. Työn tukena on käytetty suurta otantaa sähköisiä sekä kirjallisia lähteitä. Lisäksi työn valmistuksessa on pyritty tutkimaan ja huomioimaan muita vastaavanlaisia matkatuotteita.
Työn lopussa käsitellään työn kehitysehdotuksia ja sitä, kuinka sitä kuinka Mr. Travel voi hyödyntää matkatuotetta tulevaisuudessa. Lopussa pohditaan myös työn hyötyjä sekä mahdollisuuksia asiakkaiden, toimeksiantajan ja kirjoittajien näkökulmasta.