Painotuotteiden hinnoittelu kirjapainoalalla : case Kirjapaino Jaarli Oy
Turunen, Tomas (2013)
Turunen, Tomas
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304144370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304144370
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kirjapainoalan painotuotteiden hinnoittelua. Toimeksiantajayrityksenä toimii Kirjapaino Jaarli Oy. Kirjapaino Jaarli on keskikokoinen kirjapainoalan yritys Janakkalassa, joka työllistää kymmenen henkilöä. Nykyään kirjapainoalalla vallitsee ankara kilpailu. Teknologian kehitys ja uudet mieltymykset ovat laskeneet painotuotteiden kysyntää aiheuttaen alalla selvän ylikapasiteetin. Kilpailun vuoksi painotuotteiden tarjouskilpailu on oltava tarkkaa. Tarjottava työ saatetaan menettää liian korkean tuotehinnan vuoksi. Kilpailukykyisen tarjouksen muodostaminen on kirjapainoalalla välttämätöntä. Tästä syystä työn tavoitteena oli kehittää painotuotteiden hinnoittelumenetelmiä, ratkaisemalla Kirjapano Jaarlin painotuotteiden hinnoitteluun liittyviä kysymyksiä ja ongelmia.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu hinnoittelun, kustannuslaskennan ja kirjapainoalan kirjallisuudesta. Teoriaa tukee Kirjapaino Jaarlin toimitusjohtajalle tehdyt haastattelut, jotka auttoivat soveltamaan hinnoittelumene-telmiä käytäntöön toimeksiantajayritystä tutkiessa. Asiantuntijahaastattelut suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen, jolloin mahdollistettiin tarkka kuvaus Kirjapaino Jaarlin toiminnasta. Opinnäytetyön tietopohjaa tuki myös omakohtainen työkokemus kirjapainoalalla.
Opinnäytetyön kehitysideoina voidaan esittää erilasia tarjouslaskentaa vääristäviä ongelmakohtia painotuotteiden hinnoittelussa. Havaintojen pohjalta muodostettiin myös toimiva Excel-laskentamalli tarjous- ja jälkilaskelman tueksi. Kehitysideoina jälkilaskennan tarkkuuteen on kiinnitettävä enemmän huomiota Kirjapaino Jaarlissa Oy:ssä, sillä jälkilaskenta vaikuttaa voimakkaasti toimeksiantajayrityksen tuleviin tarjouksiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kirjapainoalan painotuotteiden hinnoittelua. Toimeksiantajayrityksenä toimii Kirjapaino Jaarli Oy. Kirjapaino Jaarli on keskikokoinen kirjapainoalan yritys Janakkalassa, joka työllistää kymmenen henkilöä. Nykyään kirjapainoalalla vallitsee ankara kilpailu. Teknologian kehitys ja uudet mieltymykset ovat laskeneet painotuotteiden kysyntää aiheuttaen alalla selvän ylikapasiteetin. Kilpailun vuoksi painotuotteiden tarjouskilpailu on oltava tarkkaa. Tarjottava työ saatetaan menettää liian korkean tuotehinnan vuoksi. Kilpailukykyisen tarjouksen muodostaminen on kirjapainoalalla välttämätöntä. Tästä syystä työn tavoitteena oli kehittää painotuotteiden hinnoittelumenetelmiä, ratkaisemalla Kirjapano Jaarlin painotuotteiden hinnoitteluun liittyviä kysymyksiä ja ongelmia.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu hinnoittelun, kustannuslaskennan ja kirjapainoalan kirjallisuudesta. Teoriaa tukee Kirjapaino Jaarlin toimitusjohtajalle tehdyt haastattelut, jotka auttoivat soveltamaan hinnoittelumene-telmiä käytäntöön toimeksiantajayritystä tutkiessa. Asiantuntijahaastattelut suoritettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen, jolloin mahdollistettiin tarkka kuvaus Kirjapaino Jaarlin toiminnasta. Opinnäytetyön tietopohjaa tuki myös omakohtainen työkokemus kirjapainoalalla.
Opinnäytetyön kehitysideoina voidaan esittää erilasia tarjouslaskentaa vääristäviä ongelmakohtia painotuotteiden hinnoittelussa. Havaintojen pohjalta muodostettiin myös toimiva Excel-laskentamalli tarjous- ja jälkilaskelman tueksi. Kehitysideoina jälkilaskennan tarkkuuteen on kiinnitettävä enemmän huomiota Kirjapaino Jaarlissa Oy:ssä, sillä jälkilaskenta vaikuttaa voimakkaasti toimeksiantajayrityksen tuleviin tarjouksiin.