Muutosjohtamiskoulutuksen kehittäminen GoExcellent Finland South Oy:ssä
Nyqvist, Marinka (2013)
Nyqvist, Marinka
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304124337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304124337
Tiivistelmä
Tässä työssä käsiteltiin tuotannon esimiehille järjestetyn muutosjohtamisen koulutuksen kehittämistä GoExcellent Finland South Oy:ssä. Muutosjohtamisen taidot korostuvat nykyisin enemmän ja enemmän, kun yritykset joutuvat jatkuvasti kehittämään osaamistaan ja reagoimaan moniin muuttuneisiin tilanteisiin ja olosuhteisiin. Tuotannon esimiehillä on ratkaiseva rooli ylemmän johdon ja tuotannon työntekijöiden välissä. Työtä rajattiin siten, että teoriassa on käsitelty muutosjohtamisen käsitteitä ennen kaikkea esimiehen näkökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, jossa tarkastellaan koulutuksen suunnittelua ja arviointia sekä esimiehen roolia muutosjohtajana. Empiirisessä osassa tutkittiin aiemmin järjestetyn muutosjohtamiskoulutuksen vaikuttavuutta ja toiveita koulutuksen kehittämiseksi. Tulokset sekä teoriatieto yhdessä muodostivat viitekehyksen, jonka pohjalta luotiin kehittämisehdotuksia tulevia koulutuksia varten sekä uusi koulutussuunnitelma.
Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluin yhdeksälle tuotannon esimiehelle kevään ja kesän 2011 aikana. Haastatteluja oli kaksi ja niissä käytettiin samaa haastattelurunkoa. Tulokset analysoitiin rinnakkain. Haastattelun aiheet koskivat koulutusta ja sen vaikuttavuutta. Tyytyväisyyttä siihen käsiteltiin monesta eri näkökulmasta. Haastattelutilanteet sallivat haastateltavien omien ideoiden esilletuomisen ja toisten ideoiden kommentoimisen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että muutosjohtamisen koulutus koetaan erittäin tarpeelliseksi yrityksessä. Koulutuksessa läpikäydyt asiat koettiin osin haastaviksi omaksua lyhyessä ajassa etäopetuksena. Haastateltavat kokivat asioiden olevan tärkeitä ja toivoivat niiden perusteellisempaa läpikäymistä sekä mahdollisuutta keskusteluun koulutustapahtuman aikana. Teorioiden liittäminen käytäntöön ja olosuhteiden luominen muutosta edistäväksi koettiin haastavaksi. Näiden tulosten sekä teoriatiedon pohjalta työssä on esitelty kehitysehdotuksia, joiden myötä koulutus tukee paremmin oppimista ja sen viemistä käytäntöön. Koulutuksesta on laadittu ehdotus, joka pohjautuu koko päivän mittaiselle läsnäolokoulutukselle etäopetuksen sijaan. Koulutuksen tärkeänä osana on organisaatiokulttuurin merkitys onnistuneen muutosjohtamisen edellytyksenä.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, jossa tarkastellaan koulutuksen suunnittelua ja arviointia sekä esimiehen roolia muutosjohtajana. Empiirisessä osassa tutkittiin aiemmin järjestetyn muutosjohtamiskoulutuksen vaikuttavuutta ja toiveita koulutuksen kehittämiseksi. Tulokset sekä teoriatieto yhdessä muodostivat viitekehyksen, jonka pohjalta luotiin kehittämisehdotuksia tulevia koulutuksia varten sekä uusi koulutussuunnitelma.
Tutkimus toteutettiin ryhmähaastatteluin yhdeksälle tuotannon esimiehelle kevään ja kesän 2011 aikana. Haastatteluja oli kaksi ja niissä käytettiin samaa haastattelurunkoa. Tulokset analysoitiin rinnakkain. Haastattelun aiheet koskivat koulutusta ja sen vaikuttavuutta. Tyytyväisyyttä siihen käsiteltiin monesta eri näkökulmasta. Haastattelutilanteet sallivat haastateltavien omien ideoiden esilletuomisen ja toisten ideoiden kommentoimisen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että muutosjohtamisen koulutus koetaan erittäin tarpeelliseksi yrityksessä. Koulutuksessa läpikäydyt asiat koettiin osin haastaviksi omaksua lyhyessä ajassa etäopetuksena. Haastateltavat kokivat asioiden olevan tärkeitä ja toivoivat niiden perusteellisempaa läpikäymistä sekä mahdollisuutta keskusteluun koulutustapahtuman aikana. Teorioiden liittäminen käytäntöön ja olosuhteiden luominen muutosta edistäväksi koettiin haastavaksi. Näiden tulosten sekä teoriatiedon pohjalta työssä on esitelty kehitysehdotuksia, joiden myötä koulutus tukee paremmin oppimista ja sen viemistä käytäntöön. Koulutuksesta on laadittu ehdotus, joka pohjautuu koko päivän mittaiselle läsnäolokoulutukselle etäopetuksen sijaan. Koulutuksen tärkeänä osana on organisaatiokulttuurin merkitys onnistuneen muutosjohtamisen edellytyksenä.