Monikulttuurinen lastenorkesteri Tempo – Iloa elämään musiikista : Musiikkiharrastuksen merkitys maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten elämälle heitä ohjaavien pedagogien näkökulmasta
Kariuki, Annika (2013)
Kariuki, Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114307
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaikutuksia musiikkiharrastuksella voi olla maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten elämälle ja miten heitä ohjaavat pedagogit kokevat työnsä ja sen merkityksen. Opinnäytetyöni tarkastelun kohteena on erityisesti Vantaan Kytöpuiston koululla toimiva monikulttuurinen lastenorkesteri Tempo, sen ohjaajat ja musiikkia harrastavia lapsia opettava luokanopettaja.
Opinnäytetyöni alkuosa käsittelee Suomessa asuvia maahanmuuttajia, heidän kotoutumistaan ja harrastuksiaan. Tässä osiossa selvitän suomalaisen tutkimustiedon avulla, miten maahanmuuttajat ovat löytäneet harrastusten, erityisesti kulttuuriharrastusten ja -toiminnan, pariin Suomessa, ja ovatko harrastukset lisänneet heidän hyvinvointiaan, parantaneet heidän kotoutumistaan tai auttaneet heitä luomaan sosiaalisia kontakteja ja saamaan ystäviä. Osion lopussa pohdin tutkimustiedon avulla, mitä haasteita maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten ohjaamiseen saattaa liittyä ja miten pedagogin tulisi kohdata nämä haasteet.
Opinnäytetyöni keskiössä on monikulttuurinen lastenorkesteri Tempo. Kolmannessa luvussa käsittelen Tempo-orkesterin syntyhistoriaa ja sen vaikutuksia orkesterissa soittaviin lapsiin. Osio sisältää myös maahanmuuttajataustaisia lapsia ohjaavien pedagogien haastattelut, joissa he kertovat kokemuksistaan maahanmuuttajataustaisten lasten parissa työskentelystä ja siitä, miten he näkevät musiikkiharrastuksen vaikuttavan lasten elämään.
Tämän opinnäytetyön perusteella olen vakuuttunut siitä, että musiikkiharrastus ja harrastaminen ylipäätään voi lisätä merkittävästi maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten hyvinvointia, tukea heidän kotoutumistaan, auttaa heitä luomaan sosiaalisia kontakteja ja saamaan ystäviä. Maahanmuuttajiin kohdistettua harrastustoimintaa tulisi vain olla enemmän tarjolla, ja harrastusmahdollisuuksista tulisi tiedottaa paremmin. Lisäksi maahanmuuttajien yhdistysten ja kulttuurilaitosten tulisi tehdä enemmän yhteistyötä.
Opinnäytetyöni alkuosa käsittelee Suomessa asuvia maahanmuuttajia, heidän kotoutumistaan ja harrastuksiaan. Tässä osiossa selvitän suomalaisen tutkimustiedon avulla, miten maahanmuuttajat ovat löytäneet harrastusten, erityisesti kulttuuriharrastusten ja -toiminnan, pariin Suomessa, ja ovatko harrastukset lisänneet heidän hyvinvointiaan, parantaneet heidän kotoutumistaan tai auttaneet heitä luomaan sosiaalisia kontakteja ja saamaan ystäviä. Osion lopussa pohdin tutkimustiedon avulla, mitä haasteita maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten ohjaamiseen saattaa liittyä ja miten pedagogin tulisi kohdata nämä haasteet.
Opinnäytetyöni keskiössä on monikulttuurinen lastenorkesteri Tempo. Kolmannessa luvussa käsittelen Tempo-orkesterin syntyhistoriaa ja sen vaikutuksia orkesterissa soittaviin lapsiin. Osio sisältää myös maahanmuuttajataustaisia lapsia ohjaavien pedagogien haastattelut, joissa he kertovat kokemuksistaan maahanmuuttajataustaisten lasten parissa työskentelystä ja siitä, miten he näkevät musiikkiharrastuksen vaikuttavan lasten elämään.
Tämän opinnäytetyön perusteella olen vakuuttunut siitä, että musiikkiharrastus ja harrastaminen ylipäätään voi lisätä merkittävästi maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten hyvinvointia, tukea heidän kotoutumistaan, auttaa heitä luomaan sosiaalisia kontakteja ja saamaan ystäviä. Maahanmuuttajiin kohdistettua harrastustoimintaa tulisi vain olla enemmän tarjolla, ja harrastusmahdollisuuksista tulisi tiedottaa paremmin. Lisäksi maahanmuuttajien yhdistysten ja kulttuurilaitosten tulisi tehdä enemmän yhteistyötä.