Yksityiskoulun perustamisen juridiikka ja rahoitus : Case: Rauman freinetkoulu
Major Laknerné, Anna (2013)
Major Laknerné, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114272
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia yksityisen peruskoulun perustamisen edellytyksiä. Esimerkkinä käytettiin Rauman freinetkoulun tapausta. Aihe esitettiin tutkimalla peruskoulun 1) perustamisen oikeudellisia edellytyksiä ja 2) rahoituksen rakennetta.
Tutkimustyön toimeksiantaja on Rauman freinetkoulun hallitus. Sen pyynnöstä selvitettiin myös uuden opetusmuodon – taiteen perusopetuksen – aloittamisen juridisia ja taloudellisia edellytyksiä freinetkoulussa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena keväällä 2013 haastattelemalla Rauman freinetkoulun johtoa ja analysoimalla koulun ylläpitäjän Rauma Avokas ry:n tilintarkastuskertomuksia vuosilta 2007–2011.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yksityisen peruskoulun perustamista, valtionosuuden määräytymisperiaatteita ja koulujen rahoitusrakenteita. Osuus nojautui vahvasti oikeudellisiin lähteisiin sekä opetusalan ylimpien viranomaisten – opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen ja valtionvarainministeriön – eri tiedotteisiin ja julkaisuihin. Lisäksi teoriaosio käsittelee taiteen perusopetuksen aloittamisen toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkittiin Rauman freinetkoulun perustamisen syitä ja perustamisen historiaa. Lisäksi vastausta etsittiin seuraaviin kysymyksiin: 1) miksi juuri freinetpedagogiikka valittiin koulun opetusmenetelmäksi, 2) mitkä olivat sekä alkuvuosien että nykyajan toiminnan ja rahoituksen edellytykset ja haasteet 3) mitä eroa on kunnallisen ja yksityisen peruskoulun välillä, 4) miltä näyttää satakuntalainen yksityiskoulun tulevaisuus, 5) mitkä ovat taiteen perusopetuksen aloittamisen edellytyksen Rauman freinetkoulussa. Rahoitusanalyysissa esitettiin tuloslaskelmien pääpiirteet sekä oppilasmäärän ja valtionosuuden muodostumista vuosina 2007–2011.
Tutkimuksen tuloksena esitettiin kattava paketti yksityiskoulun perustamisesta, toiminnasta ja taloudesta, mutta työ ei käsitellyt muita yksityiskouluja Suomessa, eikä Rauman freinetkoulun taloutta vertailtu muiden koulujen talouteen. Lisäksi tutkimus ei ulottunut asiakkaisiin eli siihen, miksi perheet valitsivat Rauman freinetkoulun lapsilleen. Tutkimus käsitteli koulun henkilökuntaa vain pintapuolisesti.
Tutkimuksen pääkysymykset olivat 1) miksi Suomessa toimii julkisten peruskoulujen ohella myös yksityiskouluja ja 2) miksi Suomessa ei toimi paljon enemmän yksityiskouluja?
Tutkimustyön toimeksiantaja on Rauman freinetkoulun hallitus. Sen pyynnöstä selvitettiin myös uuden opetusmuodon – taiteen perusopetuksen – aloittamisen juridisia ja taloudellisia edellytyksiä freinetkoulussa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena keväällä 2013 haastattelemalla Rauman freinetkoulun johtoa ja analysoimalla koulun ylläpitäjän Rauma Avokas ry:n tilintarkastuskertomuksia vuosilta 2007–2011.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yksityisen peruskoulun perustamista, valtionosuuden määräytymisperiaatteita ja koulujen rahoitusrakenteita. Osuus nojautui vahvasti oikeudellisiin lähteisiin sekä opetusalan ylimpien viranomaisten – opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen ja valtionvarainministeriön – eri tiedotteisiin ja julkaisuihin. Lisäksi teoriaosio käsittelee taiteen perusopetuksen aloittamisen toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkittiin Rauman freinetkoulun perustamisen syitä ja perustamisen historiaa. Lisäksi vastausta etsittiin seuraaviin kysymyksiin: 1) miksi juuri freinetpedagogiikka valittiin koulun opetusmenetelmäksi, 2) mitkä olivat sekä alkuvuosien että nykyajan toiminnan ja rahoituksen edellytykset ja haasteet 3) mitä eroa on kunnallisen ja yksityisen peruskoulun välillä, 4) miltä näyttää satakuntalainen yksityiskoulun tulevaisuus, 5) mitkä ovat taiteen perusopetuksen aloittamisen edellytyksen Rauman freinetkoulussa. Rahoitusanalyysissa esitettiin tuloslaskelmien pääpiirteet sekä oppilasmäärän ja valtionosuuden muodostumista vuosina 2007–2011.
Tutkimuksen tuloksena esitettiin kattava paketti yksityiskoulun perustamisesta, toiminnasta ja taloudesta, mutta työ ei käsitellyt muita yksityiskouluja Suomessa, eikä Rauman freinetkoulun taloutta vertailtu muiden koulujen talouteen. Lisäksi tutkimus ei ulottunut asiakkaisiin eli siihen, miksi perheet valitsivat Rauman freinetkoulun lapsilleen. Tutkimus käsitteli koulun henkilökuntaa vain pintapuolisesti.
Tutkimuksen pääkysymykset olivat 1) miksi Suomessa toimii julkisten peruskoulujen ohella myös yksityiskouluja ja 2) miksi Suomessa ei toimi paljon enemmän yksityiskouluja?