Ammattiopisto Lappian autoalan opetuksen kehittämissuunnitelma
Niska, Tarmo (2013)
Niska, Tarmo
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304114269
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappiaan kuuluvan ammattiopisto Lappian autoalan opetusta ja työelämälähtöisyyttä. Työssä on tarkasteltu ammattiopisto Lappian autoalan opetuksen sisältöjä, työssäoppimista ja sen ohjaamista sekä opetussuunnitelmaa ja opetuksen puitteita. Ammattiopisto Lappian autoalan yhteistyöyrityksille ja niihin työllistyneille entisille opiskelijoille laadittiin kyselyt, joiden avulla haluttiin tietoa opetuksen onnistumisesta ja sisällöstä sekä työssäoppimisen järjestämisestä. Havaintojen perusteella esitettiin kehittämisehdotuksia Lappian autoalan käytänteisiin.
Autoalan perustutkinto määräytyy ammatillisen perustutkinnon perusteiden mukaan. Tässä työssä keskityttiin autotekniikan koulutusohjelmaan, ajoneuvoasentajiin, joiden opinnot ovat 120 opintoviikkoa ja sisältävät 24 opintoviikkoa työssäoppimista. Työssäoppimiseen liittyvät ammattiosaamisen näytöt. Työpaikoilla tärkeässä roolissa ovat työpaikkaohjaajat, jotka suunnittelevat, ohjaavat ja arvioivat opiskelijaa.
Kyselyissä saatiin selville, että Lappian autoalaan ollaan pääosin tyytyväisiä. Hybridi-, sähkö- ja kaasuautoon liittyvää opetusta toivottiin lisättävän. Työssäoppimista opetuksessa on sopivasti, mutta enemmänkin voisi olla. Työnantajat ovat palkanneet Lappiasta valmistuneita ajoneuvoasentajia ja tarpeen mukaan antaneet lisäkoulutusta. Lappian toivottiin järjestävän erikoisosaamiseen liittyviä kursseja.
Kehittämisehdotuksia Lappian auto-osastolle ovat muun muassa tarkemmat toteutussuunnitelmat opetukseen, ryhmänohjaaja-käytänteen palauttaminen, työpaikkaohjaajien koulutus, hankkeisiin ja vertaisarviointiin osallistuminen sekä uusien tilajärjestelyjen toimeenpaneminen.
Autoalan perustutkinto määräytyy ammatillisen perustutkinnon perusteiden mukaan. Tässä työssä keskityttiin autotekniikan koulutusohjelmaan, ajoneuvoasentajiin, joiden opinnot ovat 120 opintoviikkoa ja sisältävät 24 opintoviikkoa työssäoppimista. Työssäoppimiseen liittyvät ammattiosaamisen näytöt. Työpaikoilla tärkeässä roolissa ovat työpaikkaohjaajat, jotka suunnittelevat, ohjaavat ja arvioivat opiskelijaa.
Kyselyissä saatiin selville, että Lappian autoalaan ollaan pääosin tyytyväisiä. Hybridi-, sähkö- ja kaasuautoon liittyvää opetusta toivottiin lisättävän. Työssäoppimista opetuksessa on sopivasti, mutta enemmänkin voisi olla. Työnantajat ovat palkanneet Lappiasta valmistuneita ajoneuvoasentajia ja tarpeen mukaan antaneet lisäkoulutusta. Lappian toivottiin järjestävän erikoisosaamiseen liittyviä kursseja.
Kehittämisehdotuksia Lappian auto-osastolle ovat muun muassa tarkemmat toteutussuunnitelmat opetukseen, ryhmänohjaaja-käytänteen palauttaminen, työpaikkaohjaajien koulutus, hankkeisiin ja vertaisarviointiin osallistuminen sekä uusien tilajärjestelyjen toimeenpaneminen.