Hoitotyön opiskelijoiden opiskeluajan henkinen kuormittavuus
Tuomola, Pasi; Ahonen, Jaakko (2013)
Tuomola, Pasi
Ahonen, Jaakko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304084110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304084110
Tiivistelmä
Hoitotyön opiskelijoiden henkinen kuormittuneisuus johtuu sekä sisäisistä että ulkoisista tekijöistä. Kuormittuneisuutta aiheuttavat tekijät voidaan jakaa opiskelukykymallin mukaan neljään ryhmään; opiskelutaidot, opiskeluympäristö, opetustoiminta ja opiskelijan terveys ja voimavarat. Sopivassa määrin kuormittuneisuus on edullista opintojen kannalta, mutta liiallinen tai liian vähäinen kuormittavuus voi aiheuttaa pahimmillaan opintojen keskeytymisen. Yhteistyökumppanina ja toteutusympäristönä tässä työssä toimi Hämeen ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelma.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Hämeen ammattikorkeakoulun nuorisoasteen hoitotyön opiskelijoiden henkisen kuormittuneisuuden tasoa sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Pyrimme myös selvittämään kykenevätkö opiskelijat itse vaikuttamaan kuormittavuuteen. Työssä käytimme kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyömme aineisto kerättiin ja analysoitiin käyttämällä Webropol-ohjelmaa.
Tulosten mukaan hoitotyön opiskelijat kokevat opinnot henkisesti kuormittaviksi. Kuormittavuutta aiheuttavat tekijät liittyvät usein liialliseen työmäärään ja opintojen epätasaiseen jakaantumiseen opintojaksoille. Vapaa-ajan puute ja taloudellisesta toimeentulosta huolehtiminen ovat myös usein kuormittavia tekijöitä. Vuosikurssien välillä ilmeni myös jonkin verran eroja kuormittavuuden ja kuormittavuustekijöiden suhteen. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että hoitotyön opiskelijat ovat henkisesti kuormittuneita ja he pystyvät tarvittaessa itse vaikuttamaan kuormittavuu-den tunteeseen.
Opinnäytetyö luo pohjan jatkotutkimukselle, jonka avulla voidaan selvittää ratkaisumalleja opiskeluajan henkisen kuormittavuuden vähentämiseksi. Opinnäytetyöprosessista kumpusi useita kehittämisehdotuksia Hämeen ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmalle.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Hämeen ammattikorkeakoulun nuorisoasteen hoitotyön opiskelijoiden henkisen kuormittuneisuuden tasoa sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Pyrimme myös selvittämään kykenevätkö opiskelijat itse vaikuttamaan kuormittavuuteen. Työssä käytimme kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyömme aineisto kerättiin ja analysoitiin käyttämällä Webropol-ohjelmaa.
Tulosten mukaan hoitotyön opiskelijat kokevat opinnot henkisesti kuormittaviksi. Kuormittavuutta aiheuttavat tekijät liittyvät usein liialliseen työmäärään ja opintojen epätasaiseen jakaantumiseen opintojaksoille. Vapaa-ajan puute ja taloudellisesta toimeentulosta huolehtiminen ovat myös usein kuormittavia tekijöitä. Vuosikurssien välillä ilmeni myös jonkin verran eroja kuormittavuuden ja kuormittavuustekijöiden suhteen. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että hoitotyön opiskelijat ovat henkisesti kuormittuneita ja he pystyvät tarvittaessa itse vaikuttamaan kuormittavuu-den tunteeseen.
Opinnäytetyö luo pohjan jatkotutkimukselle, jonka avulla voidaan selvittää ratkaisumalleja opiskeluajan henkisen kuormittavuuden vähentämiseksi. Opinnäytetyöprosessista kumpusi useita kehittämisehdotuksia Hämeen ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmalle.