Suuhygienistiopiskelijoiden ja hammaslääketieteen opiskelijoiden välinen moniammatillinen yhteistyö Oulussa
Honkanen, Riikka (2013)
Honkanen, Riikka
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304074069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304074069
Tiivistelmä
Suun terveydenhuolto tulee lähivuosina kohtaamaan useita haasteita, joita ovat suun terveydenhuollon palvelujen tarpeen lisääntyminen, uusien suun terveydenhuoltoa koskevien lakien ja asetusten velvoittamien palvelujen toteuttaminen sekä hammaslääkärien saatavuus kasvukeskusten ulkopuolisille alueille. Tulevaisuuden haasteisiin pyritään vastaamaan työnjaon kehittämisellä ja eri ammattiryhmien välisen yhteistyön lisäämisellä. Koulutus on avainasemassa työelämän moniammatilliseen yhteistyöhön valmentamisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten Oulun seudun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden ja Oulun yliopiston hammaslääketieteenopiskelijoiden välinen moniammatillinen yhteistyö on onnistunut ja miten sitä voitaisiin jatkossa kehittää. Työn tuloksilla tavoitellaan käytännön arvoa ja niitä on tarkoitus voida soveltaa yhteistyön kehittämisessä. Tutkimuksen avulla voidaan selvittää mitkä asiat yhteistyössä toimivat nykyisellään ja mitä yhteistyössä voisi tehdä toisin, jotta sen laatua voitaisiin parantaa.
Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2012 puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselyyn osallistuivat yksi Oulun seudun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijaryhmä ja yksi Oulun yliopiston hammaslääketieteen opiskelijaryhmä. Kyselyyn vastasi 56 opiskelijaa. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 77%. Aineisto analysoitiin tilastollisesti IBM SPSS Statistics -ohjelmalla sekä laadullisin sisällönanalyysimenetelmin.
Tutkimuksen mukaan opiskelijat pitävät kliinistä yhteistyöharjoittelua ja sen jatkamista tulevaisuudessa tärkeänä. Opiskelijat toivovat yhteistyötä lisättävän ja monipuolistettavan. Yhteistyöstä tiedottamisessa koettiin olleen puutteita osapuolien työnjaon suhteen, mikä oli saattanut hankaloittaa yhteistyötä. Jatkossa yhteistyöstä tiedottamista tulee kehittää, jotta epäselvyyksiltä vältyttäisiin. Suuhygienistiopiskelijat kokivat yleisesti, etteivät hammaslääketieteen opiskelijat täysin tunne suuhygienistin työnkuvaa. Hammaslääketieteen opiskelijoiden tietämystä suuhygienistien työnkuvasta yleisesti tulisi lisätä. Hammaslääketieteen opiskelijat kokivat yhteistyön lisänneen heidän tietojaan suuhygienistin työnkuvasta jonkin verran. Molemmat osapuolet olivat pystyneet luottamaan sekä omaan että toisen osapuolen ammattitaitoon pääsääntöisesti hyvin. Potilastietojärjestelmän käytön harjoittelun puute oli aiheuttanut suuhygienistiopiskelijoille vaikeuksia. Yhteistyöharjoittelu tulee ajoittaa oikein ja hammaslääketieteen opiskelijoita tiedottaa paremmin suuhygienistiopiskelijoiden osaamistasosta ja työtehtävistä yhteistyön onnistumisen takaamiseksi jatkossa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten Oulun seudun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden ja Oulun yliopiston hammaslääketieteenopiskelijoiden välinen moniammatillinen yhteistyö on onnistunut ja miten sitä voitaisiin jatkossa kehittää. Työn tuloksilla tavoitellaan käytännön arvoa ja niitä on tarkoitus voida soveltaa yhteistyön kehittämisessä. Tutkimuksen avulla voidaan selvittää mitkä asiat yhteistyössä toimivat nykyisellään ja mitä yhteistyössä voisi tehdä toisin, jotta sen laatua voitaisiin parantaa.
Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2012 puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselyyn osallistuivat yksi Oulun seudun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijaryhmä ja yksi Oulun yliopiston hammaslääketieteen opiskelijaryhmä. Kyselyyn vastasi 56 opiskelijaa. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 77%. Aineisto analysoitiin tilastollisesti IBM SPSS Statistics -ohjelmalla sekä laadullisin sisällönanalyysimenetelmin.
Tutkimuksen mukaan opiskelijat pitävät kliinistä yhteistyöharjoittelua ja sen jatkamista tulevaisuudessa tärkeänä. Opiskelijat toivovat yhteistyötä lisättävän ja monipuolistettavan. Yhteistyöstä tiedottamisessa koettiin olleen puutteita osapuolien työnjaon suhteen, mikä oli saattanut hankaloittaa yhteistyötä. Jatkossa yhteistyöstä tiedottamista tulee kehittää, jotta epäselvyyksiltä vältyttäisiin. Suuhygienistiopiskelijat kokivat yleisesti, etteivät hammaslääketieteen opiskelijat täysin tunne suuhygienistin työnkuvaa. Hammaslääketieteen opiskelijoiden tietämystä suuhygienistien työnkuvasta yleisesti tulisi lisätä. Hammaslääketieteen opiskelijat kokivat yhteistyön lisänneen heidän tietojaan suuhygienistin työnkuvasta jonkin verran. Molemmat osapuolet olivat pystyneet luottamaan sekä omaan että toisen osapuolen ammattitaitoon pääsääntöisesti hyvin. Potilastietojärjestelmän käytön harjoittelun puute oli aiheuttanut suuhygienistiopiskelijoille vaikeuksia. Yhteistyöharjoittelu tulee ajoittaa oikein ja hammaslääketieteen opiskelijoita tiedottaa paremmin suuhygienistiopiskelijoiden osaamistasosta ja työtehtävistä yhteistyön onnistumisen takaamiseksi jatkossa.