Perusopetuksen oppilashuoltotyöryhmän lakisääteinen pohja
Uuttu, Tiina (2013)
Uuttu, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304064057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304064057
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on syntynyt Satakunnan ammattikorkeakoulun tradenomi -opintojen opinnäytetyönä.
Perusopetuksen moniammatillinen yhteistyöelin on oppilashuoltotyöryhmä. Ryhmään kuuluvat aina koulutoimen, sosiaalitoimen ja terveydenhuollon edustajat: koulusta rehtori, opinto-ohjaaja ja erityisopettajat, sosiaalitoimesta sosiaalityöntekijä tai koulukuraattori tai psykologi ja terveystoimesta kouluterveydenhoitaja tai -lääkäri. Näiden lisäksi voi olla myös muita asianosaisia, kuten huoltajat, poliisi, nuorisotoimen työntekijöitä jne. Eri hallinnonalojen työntekijöitä koskee erilainen lainsäädäntö.
Tämä opinnäytetyö pyrkii vastaamaan kysymyksiin mitä ongelmia moniammatillisessa yhteistyössä on perusopetuksessa, millaista yhteistyötä perusopetuksessa nykyisin tarvitaan sekä miten ja millaiset lait kyseisiä asioita määrittelevät. Kontekstina tälle työlle toimii Kosken seudun yläaste. Ongelmaa lähestyttiin moniammatillisen yhteistyöryhmän toiminnan lähtökohdasta lakitekstiä analysoiden ja esimerkkitapausten avulla.
Ennakko-oletuksena ollut ajatus, että lait estäisivät luottamuksellista ja saumatonta yhteistyötä, osoittautui virheelliseksi. Kaikkien työntekijöiden lakisääteinen pohja mahdollistaa yhteistyön. Ennemminkin ongelmaksi muodostuivat lain sanamuotojen tulkinta eri hallinnonaloilla, kuten ”opetuksen järjestämisen kannalta oleellinen tieto” – eri hallinnonalan edustajat kokevat eri asiat ovat oleellisiksi opetuksen kannalta. Tausta-aineiston ja kokemuksen perusteella huomattiin myös kehittämiskohteita ja joitain jatkotoimenpide-ehdotuksia.
Moniammatillisen ryhmän toimintaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Siitä ei tule työryhmää, että asiantuntijat pitävät yhteistä kokousta. Ryhmä tulee siitä, että ryhmän jäsenet näkevät työnsä yhteisen maalin ja toimivat yhdessä kohti yhteistä tavoitetta. Tarve tällaiselle työskentelylle sekä koulun sisäisenä tiiminä että koulun ulkopuolisena yhteistyöverkostona on ilmeinen.
Perusopetuksen moniammatillinen yhteistyöelin on oppilashuoltotyöryhmä. Ryhmään kuuluvat aina koulutoimen, sosiaalitoimen ja terveydenhuollon edustajat: koulusta rehtori, opinto-ohjaaja ja erityisopettajat, sosiaalitoimesta sosiaalityöntekijä tai koulukuraattori tai psykologi ja terveystoimesta kouluterveydenhoitaja tai -lääkäri. Näiden lisäksi voi olla myös muita asianosaisia, kuten huoltajat, poliisi, nuorisotoimen työntekijöitä jne. Eri hallinnonalojen työntekijöitä koskee erilainen lainsäädäntö.
Tämä opinnäytetyö pyrkii vastaamaan kysymyksiin mitä ongelmia moniammatillisessa yhteistyössä on perusopetuksessa, millaista yhteistyötä perusopetuksessa nykyisin tarvitaan sekä miten ja millaiset lait kyseisiä asioita määrittelevät. Kontekstina tälle työlle toimii Kosken seudun yläaste. Ongelmaa lähestyttiin moniammatillisen yhteistyöryhmän toiminnan lähtökohdasta lakitekstiä analysoiden ja esimerkkitapausten avulla.
Ennakko-oletuksena ollut ajatus, että lait estäisivät luottamuksellista ja saumatonta yhteistyötä, osoittautui virheelliseksi. Kaikkien työntekijöiden lakisääteinen pohja mahdollistaa yhteistyön. Ennemminkin ongelmaksi muodostuivat lain sanamuotojen tulkinta eri hallinnonaloilla, kuten ”opetuksen järjestämisen kannalta oleellinen tieto” – eri hallinnonalan edustajat kokevat eri asiat ovat oleellisiksi opetuksen kannalta. Tausta-aineiston ja kokemuksen perusteella huomattiin myös kehittämiskohteita ja joitain jatkotoimenpide-ehdotuksia.
Moniammatillisen ryhmän toimintaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Siitä ei tule työryhmää, että asiantuntijat pitävät yhteistä kokousta. Ryhmä tulee siitä, että ryhmän jäsenet näkevät työnsä yhteisen maalin ja toimivat yhdessä kohti yhteistä tavoitetta. Tarve tällaiselle työskentelylle sekä koulun sisäisenä tiiminä että koulun ulkopuolisena yhteistyöverkostona on ilmeinen.