Asiakastarvekartoitus tuotekehityksen perustana. Case: Virtu-hanke.
Patanen, Anita (2013)
Patanen, Anita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054055
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen ja väestöllisen huoltosuhteen muutokset aiheuttavat ja tulevat aiheuttamaan kunnille uusia haasteita. Resurssien väheneminen ja palvelujen tarpeen kasvu ovat yhdistelmä, joka vaatii uusia ratkaisuja. Hyvinvointiteknologiaa on pidetty yhtenä ratkaisuna ongelmiin. Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajan on Virtu-hanke, jossa on testattu hyvinvointiteknologiaa ratkaisuna palvelujen katoamiseen saaristoalueilta. Käytössä on ollut helppokäyttöinen videolaite, jonka avulla on testattu sosiaali- ja terveysalanpalvelujen tuottamista saaristoalueilla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda asiakastarvekartoituksen avulla perusta Virtu- pal-velumallin tuotekehitykselle. Tarkoituksena on tuoda esille asiakkaiden tarpeita ja tehdä nä-kyväksi ongelmakohdat, jotta tuotetta voidaan kehittää kaikkia tahoja palvelevaan suuntaan.
Tutkimus toteutettiin kolmessa eteläsuomalaisessa kunnassa haastattelututkimuksena kotihoidon esimiehille. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2012 aikana seitsemän teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui Rogersin innovaatioiden diffuusio- mallin ympärille. Teoriassa käytiin pintapuolisesti lävitse myös asiakaslähtöisen tuotekehityksen teoriaa, sekä paneuduttiin kattavasti tutkimusmenetelmän teoriaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tarve uusille ratkaisuille väestön ikääntymisen aiheuttamiin haasteisiin on kova. Teknologiaa pidettiin yhtenä mahdollisena ratkaisumallina resurssien vähenemiseen ja palvelutarpeen kasvuun. Haastateltavat suhtautuivat varovaisen positiivisesti Virtu-palvelumalliin yhtenä ratkaisuna tarpeisiin. Toistaiseksi kuitenkin jotkin tekniset seikat ja hoidettavien huonokuntoisuus on esteenä laitteen täysipainoiselle käyttöönotolle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda asiakastarvekartoituksen avulla perusta Virtu- pal-velumallin tuotekehitykselle. Tarkoituksena on tuoda esille asiakkaiden tarpeita ja tehdä nä-kyväksi ongelmakohdat, jotta tuotetta voidaan kehittää kaikkia tahoja palvelevaan suuntaan.
Tutkimus toteutettiin kolmessa eteläsuomalaisessa kunnassa haastattelututkimuksena kotihoidon esimiehille. Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2012 aikana seitsemän teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui Rogersin innovaatioiden diffuusio- mallin ympärille. Teoriassa käytiin pintapuolisesti lävitse myös asiakaslähtöisen tuotekehityksen teoriaa, sekä paneuduttiin kattavasti tutkimusmenetelmän teoriaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tarve uusille ratkaisuille väestön ikääntymisen aiheuttamiin haasteisiin on kova. Teknologiaa pidettiin yhtenä mahdollisena ratkaisumallina resurssien vähenemiseen ja palvelutarpeen kasvuun. Haastateltavat suhtautuivat varovaisen positiivisesti Virtu-palvelumalliin yhtenä ratkaisuna tarpeisiin. Toistaiseksi kuitenkin jotkin tekniset seikat ja hoidettavien huonokuntoisuus on esteenä laitteen täysipainoiselle käyttöönotolle.