Päiväkodin pienryhmäpedagogiikan abc
Varjola, Tanja (2013)
Varjola, Tanja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304054042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia pienryhmäpedagogiikkaa ja sen vaikutuksia päiväkodin arkeen. Tavoitteena oli myös koota toimintamalliesimerkki, jossa pienryhmäpedagogiikan toteuttamista mahdollisesti vaikeuttavia asioita olisi ratkaistu.
Hankin käytännön tietoa tutustumiskäynnin kautta sekä keskustelin pienryhmäpedagogiikkaa työssään käyttävien varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa. Kirjasin keskusteluissa esille tulleita asioita ylös ja tein niistä tiiviin koosteen.
Tutustumiskäynti ja keskustelut loivat pohjan teoreettiselle tutkimukselle. Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, kasvatuskumppanuutta ja pienryhmäpedagogiikkaa. Teoriaosuus koottiin kasvatusalan ammattikirjallisuudesta.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusprosessin tuloksena syntyi toimintamalli jota jokainen voi käyttää omien toimintasuunnitelmien pohjana. Siinä on esimerkkitaulukot työvuoroista, henkilökunnan tauoista sekä pienryhmien toiminta-aikatauluista.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että pienryhmäpedagogiikan aktiivinen käyttäminen päiväkodin arjessa parantaa lasten ja aikuisten hyvinvointia. Se rauhoittaa päivänkulkua ja lisää sekä syventää lasten ja aikuisten välistä vuorovaikutusta.
Hankin käytännön tietoa tutustumiskäynnin kautta sekä keskustelin pienryhmäpedagogiikkaa työssään käyttävien varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa. Kirjasin keskusteluissa esille tulleita asioita ylös ja tein niistä tiiviin koosteen.
Tutustumiskäynti ja keskustelut loivat pohjan teoreettiselle tutkimukselle. Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, kasvatuskumppanuutta ja pienryhmäpedagogiikkaa. Teoriaosuus koottiin kasvatusalan ammattikirjallisuudesta.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusprosessin tuloksena syntyi toimintamalli jota jokainen voi käyttää omien toimintasuunnitelmien pohjana. Siinä on esimerkkitaulukot työvuoroista, henkilökunnan tauoista sekä pienryhmien toiminta-aikatauluista.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että pienryhmäpedagogiikan aktiivinen käyttäminen päiväkodin arjessa parantaa lasten ja aikuisten hyvinvointia. Se rauhoittaa päivänkulkua ja lisää sekä syventää lasten ja aikuisten välistä vuorovaikutusta.