Markkinointisuunnitelma RotorStar-verkkokaupalle
Henttonen, Mika (2013)
Henttonen, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033922
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Rotor Form Oy:lle. Rotor Form Oy on vuonna 1996 virallisesti perustettu liikelahjayritys, jolla on toimipisteet sekä Tampereella että Espoossa. Kyseessä on ensimmäinen Rotor Form Oy:lle tehty markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja kehittää Rotor Form Oy:n kehittelemän RotorStar-verkkokaupan markkinointia. Tavoitteena oli tuoda konkreettisia ideoita siihen, kuinka RotorStar-verkkokaupan toimintaa saisi kehitettyä ja asiakkaita saisi hankittua lisää.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on b-to-b- eli business to business- markkinointi, joten työ pohjautuu business to business-markkinoinnin kirjallisuuteen. Teoreettisen osuuden lisäksi opinnäytetyö sisältää toiminnallisen osuuden, joka koostuu markkinointisuunnitelmasta ja yritykselle kehittelemästäni markkinointimateriaalista, kuten mainosesitteistä ja uutiskirjeistä.
Työn tuloksena oli markkinointisuunnitelma, jota yritys voi tulevaisuudessa käyttää markkinoinnin suunnittelun tukena. Markkinointisuunnitelmassa tärkeimpinä markkinointikeinoina nähtiin työhyvinvointialan messut, henkilökohtainen myyntityö sekä erilaiset internet-markkinoinnin keinot, kuten sähköpostimainonta. Koska resurssit ovat melko pienet, tulee markkinoinnin olla erittäin tarkkaan mietittyä ja suunniteltua ja sen tuloksia tulee tarkastella huolellisesti. Tällä tavalla voidaan varmistaa, että pienet resurssit saadaan mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja kehittää Rotor Form Oy:n kehittelemän RotorStar-verkkokaupan markkinointia. Tavoitteena oli tuoda konkreettisia ideoita siihen, kuinka RotorStar-verkkokaupan toimintaa saisi kehitettyä ja asiakkaita saisi hankittua lisää.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on b-to-b- eli business to business- markkinointi, joten työ pohjautuu business to business-markkinoinnin kirjallisuuteen. Teoreettisen osuuden lisäksi opinnäytetyö sisältää toiminnallisen osuuden, joka koostuu markkinointisuunnitelmasta ja yritykselle kehittelemästäni markkinointimateriaalista, kuten mainosesitteistä ja uutiskirjeistä.
Työn tuloksena oli markkinointisuunnitelma, jota yritys voi tulevaisuudessa käyttää markkinoinnin suunnittelun tukena. Markkinointisuunnitelmassa tärkeimpinä markkinointikeinoina nähtiin työhyvinvointialan messut, henkilökohtainen myyntityö sekä erilaiset internet-markkinoinnin keinot, kuten sähköpostimainonta. Koska resurssit ovat melko pienet, tulee markkinoinnin olla erittäin tarkkaan mietittyä ja suunniteltua ja sen tuloksia tulee tarkastella huolellisesti. Tällä tavalla voidaan varmistaa, että pienet resurssit saadaan mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön.