Så att de inte behöver mig längre : En processbeskrivning för coaching av ungdomsmusikföreningen PHCC. i Pargas
Kronqvist, Joel (2013)
Kronqvist, Joel
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033893
Tiivistelmä
Det här handlingsbaserade examensarbetet har som syfte att visa hur coaching och sociokulturell inspiration kan användas för att stöda en grupp ungdomar i Pargas att starta upp musikungdomsföreningen Pargas Hardcore City. Med hjälp av nedkodning och analys av processen vill jag visa hur metoderna kan användas i både arbete med ungdomar och i föreningsverksamhet.
Målet med att coacha och inspirera ungdomarna var att det inte längre skulle behövas någon utomstående ledarfigur, utan att gruppens medlemmar skulle börja inspireras av varandra. En sådan atmosfär grundar sig på en känsla av gemenskap vilken i sin tur kan uppnås när gruppen hittar gemensamma värderingar och visioner. För detta krävs dock tid. Föreningens styrelse utvecklade under coachingen sin dialog och började med hjälp av dialogen arbeta på ett utvärderande sätt. På det här sättet visade de att en process inom gruppen startats och att de kan fortsätta utvecklas mot att bli en lärande organisation.
Samtidigt som ungdomsgruppen genomgick en coachingprocess gick även jag som coach genom en process som långt gick ut på att hitta den egna rollen som coach och inspiratör för ungdomar. I rollen blev jag tvungen att dels vara någon ungdomarna kunde vara sig själva inför och samtidigt också vara någon som ställde krav. Det här har både varit utmanande men därför även mycket lärorikt. The purpose of this action based thesis is to show how I have used sociocultural animation and coaching to support youths in Pargas set out to establish a music and youth organization called PHCC. By documenting and analyzing the process I want to show how these methods can be used in youth work and community activities.
The aim of the coaching was to help the board of the organization become more independent so that no outside support will be needed in the future. In order to achieve this, the coaching had to help create an atmosphere where the board members inspire each other. Such an atmosphere rests upon a feeling of communion which again can be fulfilled trough common goals and shared visions. But this takes time. During the coaching the dialog within the board improved and become more open which helped the board to start to work in a more evaluative way. This shows that the board now is in a process towards becoming a learning organization.
During the coaching I had to do a lot of searching to find the appropriate role as the coach. The approach I found most suitable was a mixture of someone who the youths could be themselves around and someone who put pressure on them to reach further. This was both very challenging and educational.
Målet med att coacha och inspirera ungdomarna var att det inte längre skulle behövas någon utomstående ledarfigur, utan att gruppens medlemmar skulle börja inspireras av varandra. En sådan atmosfär grundar sig på en känsla av gemenskap vilken i sin tur kan uppnås när gruppen hittar gemensamma värderingar och visioner. För detta krävs dock tid. Föreningens styrelse utvecklade under coachingen sin dialog och började med hjälp av dialogen arbeta på ett utvärderande sätt. På det här sättet visade de att en process inom gruppen startats och att de kan fortsätta utvecklas mot att bli en lärande organisation.
Samtidigt som ungdomsgruppen genomgick en coachingprocess gick även jag som coach genom en process som långt gick ut på att hitta den egna rollen som coach och inspiratör för ungdomar. I rollen blev jag tvungen att dels vara någon ungdomarna kunde vara sig själva inför och samtidigt också vara någon som ställde krav. Det här har både varit utmanande men därför även mycket lärorikt.
The aim of the coaching was to help the board of the organization become more independent so that no outside support will be needed in the future. In order to achieve this, the coaching had to help create an atmosphere where the board members inspire each other. Such an atmosphere rests upon a feeling of communion which again can be fulfilled trough common goals and shared visions. But this takes time. During the coaching the dialog within the board improved and become more open which helped the board to start to work in a more evaluative way. This shows that the board now is in a process towards becoming a learning organization.
During the coaching I had to do a lot of searching to find the appropriate role as the coach. The approach I found most suitable was a mixture of someone who the youths could be themselves around and someone who put pressure on them to reach further. This was both very challenging and educational.