Kannattavuuden kehittäminen Fazer-myymäläleipomossa
Valtamäki, Aleksi (2013)
Valtamäki, Aleksi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304033878
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten Helsingin Itäkeskuksessa toimivan myymäläleipomon kannattavuutta voitaisiin kehittää. Päätutkimusongelmana oli selvittää oikeanlaisen tuotannonohjauksen, varastoinnin ja hävikinhallinnan vaikutusta kannattavuuteen. Selvitettiin myös, miten tuotevalikoimalla ja sen muutoksilla voidaan vaikuttaa kannattavuuteen.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu neljään eri pääteemaan: leipomoteollisuu-teen, tuotannonsuunnitteluun, varastointiin ja yritystoiminnan kannattavuuteen. Opinnäytetyö on toteutettu syksyn 2012 aikana ja tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä tutkimusta. Tutkimuksessa käytettiin apuna tietoa leipureiden omista kokemuksista, päivittäisiä myyntiraportteja, hävikkikirjanpitoa ja asiakaspaineraportteja.
Tutkimustuloksista selviää, että oikeanlainen tuotannonsuunnittelu, varastointi ja hävikinhallinta vaikuttavat merkittävästi yritystoiminnan kannattavuuteen. Kannattavuutta pidetään yrityksen taloudellisen menestyksen tärkeimpänä kriteerinä, ja ilman taloudellista menestystä ja kannattavaa toimintaa yritys ei voi harjoittaa liiketoimintaa pitkällä ajanjaksolla.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu neljään eri pääteemaan: leipomoteollisuu-teen, tuotannonsuunnitteluun, varastointiin ja yritystoiminnan kannattavuuteen. Opinnäytetyö on toteutettu syksyn 2012 aikana ja tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä tutkimusta. Tutkimuksessa käytettiin apuna tietoa leipureiden omista kokemuksista, päivittäisiä myyntiraportteja, hävikkikirjanpitoa ja asiakaspaineraportteja.
Tutkimustuloksista selviää, että oikeanlainen tuotannonsuunnittelu, varastointi ja hävikinhallinta vaikuttavat merkittävästi yritystoiminnan kannattavuuteen. Kannattavuutta pidetään yrityksen taloudellisen menestyksen tärkeimpänä kriteerinä, ja ilman taloudellista menestystä ja kannattavaa toimintaa yritys ei voi harjoittaa liiketoimintaa pitkällä ajanjaksolla.