Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikön hoitotyön koulutusohjelman turvallisuus-opintojen kehittäminen
Ulenius, Heidi-Maarit (2013)
Ulenius, Heidi-Maarit
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023815
Tiivistelmä
Kyseessä on laadullinen opinnäytetyö, joka perustuu aineistolähtöiseen analyysiin. Työn tarkoituksena on kehittää sairaanhoitajien turvallisuus osaamista. Työ keskittyy Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikön hoitotyön koulutusohjelman kartoitukseen ja sen kehittämiseen.
Tarkoituksena on ollut selvittää, sisältääkö opetussuunnitelma turvallisuusaiheisia opintoja ja antaako koulutus sairaanhoitajalle valmiudet työskennellä turvallisesti. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty kyselyä. Työ keskittyy rakenteelliseen-, potilas- sekä henkilöstöturvallisuuteen sekä osittain myös ympäristöturvallisuuteen. Turvallisuutta hoitotyössä turvaavat monet lait ja ohjeistukset.
Turvallisuuteen on kiinnitetty viime aikoina paljon huomiota erilaisten hankkeiden myötä. Laurea-ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman turvallisuusaiheisen opetuksen määrää on vaikea arvioida, mutta nimellisesti sitä on 5 opintopisteen opintojaksossa Eettisyys ja potilasturvallisuus hoitotyössä. Opetussuunnitelma muuttui vuonna 2010 aloittaneille opiskelijoille, jolloin turvallisuusaiheista opetusta lisättiin opetussuunnitelmaan ainakin nimellisesti. Turvallisuusopetusta on sisällytetty lääkehoitoon, ergonomiaan, potilasturvallisuuteen. Myös simulaatio opetus on yksi tärkeä menetelmä.
Hoitotyön koulutusohjelmaan sisältyy 75 opintopistettä harjoittelua erilaisissa ympäristöissä, minkä vuoksi jokaisella opiskelijalla on luontaisesti erilaista tietoa ja taitoa turvallisuudesta harjoittelupaikoista riippuen. Kyselyn vastaukset osoittivat Laurea ammattikorkeakoulun Ota-niemen yksikön opiskelijoilla olevan tietoa ja mielenkiintoa turvallisuudesta hoitotyössä. Vastaajat ymmärsivät turvallisuuspoikkeamassa tapahtuvan toiminnan. Moni kuitenkin koki, ettei opetusta turvallisuuteen liittyen ole tarpeeksi. Suurimmaksi kehittämiskohteeksi hoitotyön opiskelijat arvioivat henkilöstöturvallisuuden.
Tarkoituksena on ollut selvittää, sisältääkö opetussuunnitelma turvallisuusaiheisia opintoja ja antaako koulutus sairaanhoitajalle valmiudet työskennellä turvallisesti. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty kyselyä. Työ keskittyy rakenteelliseen-, potilas- sekä henkilöstöturvallisuuteen sekä osittain myös ympäristöturvallisuuteen. Turvallisuutta hoitotyössä turvaavat monet lait ja ohjeistukset.
Turvallisuuteen on kiinnitetty viime aikoina paljon huomiota erilaisten hankkeiden myötä. Laurea-ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelman turvallisuusaiheisen opetuksen määrää on vaikea arvioida, mutta nimellisesti sitä on 5 opintopisteen opintojaksossa Eettisyys ja potilasturvallisuus hoitotyössä. Opetussuunnitelma muuttui vuonna 2010 aloittaneille opiskelijoille, jolloin turvallisuusaiheista opetusta lisättiin opetussuunnitelmaan ainakin nimellisesti. Turvallisuusopetusta on sisällytetty lääkehoitoon, ergonomiaan, potilasturvallisuuteen. Myös simulaatio opetus on yksi tärkeä menetelmä.
Hoitotyön koulutusohjelmaan sisältyy 75 opintopistettä harjoittelua erilaisissa ympäristöissä, minkä vuoksi jokaisella opiskelijalla on luontaisesti erilaista tietoa ja taitoa turvallisuudesta harjoittelupaikoista riippuen. Kyselyn vastaukset osoittivat Laurea ammattikorkeakoulun Ota-niemen yksikön opiskelijoilla olevan tietoa ja mielenkiintoa turvallisuudesta hoitotyössä. Vastaajat ymmärsivät turvallisuuspoikkeamassa tapahtuvan toiminnan. Moni kuitenkin koki, ettei opetusta turvallisuuteen liittyen ole tarpeeksi. Suurimmaksi kehittämiskohteeksi hoitotyön opiskelijat arvioivat henkilöstöturvallisuuden.