Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Perttilä, Marja (2013)
Perttilä, Marja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304013794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304013794
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisia keinoja yritysten on mahdollista hyödyntää markkinoidessaan itseään ja tuotteitaan sosiaalisessa mediassa. Samalla kartoitettiin, millaisia mahdollisia riskejä sosiaalinen media voi pitää sisällään. Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmea yritystä, jotka olivat Gearbox Software, Jolla ja Varusteleka. Tutkimuksessa tutkittiin, millä keinoilla kohdeyritykset hyödynsivät sosiaalista mediaa. Yrityksiä tutkittiin niiden kotisivujen ja erilaisten hakukonetulosten perusteella.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheina olivat markkinointiviestintä, Web 2.0, Word of Mouth ilmiö, joukkouttaminen, yhteisöllisyys ja sosiaalinen media. Tutkimusotteena oli laadullinen eli kvantitatiivinen tutkimus, jossa kohdeyrityksiä tarkasteltiin asiakkaan näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kohdeyritykset hyödynsivät sosiaalista mediaa toiminnassaan hyvin samankaltaisilla keinoilla, vaikka yritykset toimivat eri toimialoilla. Keskeisimmät esille nousseet keinot olivat tiedon jakaminen, yhteisöllisyyden korostaminen, asiakkaan kanssa kommunikointi, ostopäätökseen vaikuttaminen, jatkuva läsnäolo ja näkyvyyden parantaminen.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että yrityksen toimialasta riippumatta sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tehostaa markkinointiaan kustannustehokkaalla tavalla. Sosiaalinen media mahdollistaa aidon kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen asiakkaiden ja yritysten välillä. Suurimman hyödyn yritykset saivat sosiaalisesta mediasta, jos ne onnistuivat rakentamaan tuotteensa ympärille tiiviin yhteisön. Tällaisissa tapauksissa yhteisö jakoi itsenäisesti tietoa ja yritys oli lähellä kuluttajaa myös aukioloaikojen ulkopuolella.
Jatkotutkimuskohteena voidaan selvittää, millaisia henkilöresursseja ja koulutusta yritys tarvitsee voidakseen hyödyntää sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan tehokkaasti.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheina olivat markkinointiviestintä, Web 2.0, Word of Mouth ilmiö, joukkouttaminen, yhteisöllisyys ja sosiaalinen media. Tutkimusotteena oli laadullinen eli kvantitatiivinen tutkimus, jossa kohdeyrityksiä tarkasteltiin asiakkaan näkökulmasta.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kohdeyritykset hyödynsivät sosiaalista mediaa toiminnassaan hyvin samankaltaisilla keinoilla, vaikka yritykset toimivat eri toimialoilla. Keskeisimmät esille nousseet keinot olivat tiedon jakaminen, yhteisöllisyyden korostaminen, asiakkaan kanssa kommunikointi, ostopäätökseen vaikuttaminen, jatkuva läsnäolo ja näkyvyyden parantaminen.
Johtopäätöksinä voitiin esittää, että yrityksen toimialasta riippumatta sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden tehostaa markkinointiaan kustannustehokkaalla tavalla. Sosiaalinen media mahdollistaa aidon kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen asiakkaiden ja yritysten välillä. Suurimman hyödyn yritykset saivat sosiaalisesta mediasta, jos ne onnistuivat rakentamaan tuotteensa ympärille tiiviin yhteisön. Tällaisissa tapauksissa yhteisö jakoi itsenäisesti tietoa ja yritys oli lähellä kuluttajaa myös aukioloaikojen ulkopuolella.
Jatkotutkimuskohteena voidaan selvittää, millaisia henkilöresursseja ja koulutusta yritys tarvitsee voidakseen hyödyntää sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan tehokkaasti.