Korjausrakentajan koulutuksen teoriaopetus osana näyttötutkintokoulutusta
Heino, Markku (2013)
Heino, Markku
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304013789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304013789
Tiivistelmä
Päätin tehdä kehittämishankkeeni korjausrakentamisen opetuksesta, koska katsoin sen vastaavan parhaiten tarpeitani oman työni kehittämisestä. Työhöni kuuluu korjausrakentajien koulutus, mutta käytössäni ei ole mieleistäni opetusmateriaalia teoriaopetuksen tarpeisiin.
Aloitin työn kokoamisen kirjaamalla ajatuksiani korjausrakentamisesta. Selvitin syitä rakennusten korjaustarpeen syntyyn ja eri tapauksissa ilmeneviin ongelmiin. Tukea ajatuksilleni sain lähes päivittäin julkisuudessa käytävästä keskustelusta rakennusten kosteus- ja homeongelmista.
Opetushallituksen julkaisemat tutkintojen perusteet olivat tietenkin tärkein pohja laatiessani opetuksen sisältöä, mutta halusin mukaan ehdottomasti tuoreen näkemyksen korjausrakentamista suorittavilta yrittäjiltä. Sainkin haastateltua neljää alan paikallista ammattilaista, joilla oli selvä käsitys siitä, millaisia taitoja korjausrakentajan on hallittava.
Tältä pohjalta aloin kerätä materiaalia, joka vastasi asettamiini tavoitteisiin. Sain laadittua mieleiseni opetuspaketin siten, että se sisälsi tutkintojen perusteissa vaaditut asiat sekä työelämän edustajilta saamani toiveet. Materiaalia oli loppujen lopuksi liikaakin suhteessa käytössäni olevaan aikaan, mutta nyt minulla on hyvä mahdollisuus hioa kokonaisuutta tulevaisuutta ajatellen.
Pitämäni ensimmäisen kolmen päivän kurssin päätteeksi keräsin opiskelijoilta (N=15) kirjallisen palautteen. Halusin mielipiteitä valittujen aiheiden tärkeydestä, opetusmateriaalista, opetusympäristöstä, aiheiden kiinnostavuudesta sekä ehdotuksia kurssin kehittämiseksi. Sainkin mielestäni hyvää ja rakentavaa palautetta, jonka pohjalta pystyn kehittämään opetuksen sisältöä ja esitystapaa seuraavia kursseja varten. Pyrin tietenkin saamaan materiaalin sellaiseen muotoon, että sitä on muidenkin opettajien helppo käyttää.
Aloitin työn kokoamisen kirjaamalla ajatuksiani korjausrakentamisesta. Selvitin syitä rakennusten korjaustarpeen syntyyn ja eri tapauksissa ilmeneviin ongelmiin. Tukea ajatuksilleni sain lähes päivittäin julkisuudessa käytävästä keskustelusta rakennusten kosteus- ja homeongelmista.
Opetushallituksen julkaisemat tutkintojen perusteet olivat tietenkin tärkein pohja laatiessani opetuksen sisältöä, mutta halusin mukaan ehdottomasti tuoreen näkemyksen korjausrakentamista suorittavilta yrittäjiltä. Sainkin haastateltua neljää alan paikallista ammattilaista, joilla oli selvä käsitys siitä, millaisia taitoja korjausrakentajan on hallittava.
Tältä pohjalta aloin kerätä materiaalia, joka vastasi asettamiini tavoitteisiin. Sain laadittua mieleiseni opetuspaketin siten, että se sisälsi tutkintojen perusteissa vaaditut asiat sekä työelämän edustajilta saamani toiveet. Materiaalia oli loppujen lopuksi liikaakin suhteessa käytössäni olevaan aikaan, mutta nyt minulla on hyvä mahdollisuus hioa kokonaisuutta tulevaisuutta ajatellen.
Pitämäni ensimmäisen kolmen päivän kurssin päätteeksi keräsin opiskelijoilta (N=15) kirjallisen palautteen. Halusin mielipiteitä valittujen aiheiden tärkeydestä, opetusmateriaalista, opetusympäristöstä, aiheiden kiinnostavuudesta sekä ehdotuksia kurssin kehittämiseksi. Sainkin mielestäni hyvää ja rakentavaa palautetta, jonka pohjalta pystyn kehittämään opetuksen sisältöä ja esitystapaa seuraavia kursseja varten. Pyrin tietenkin saamaan materiaalin sellaiseen muotoon, että sitä on muidenkin opettajien helppo käyttää.