Uuden työntekijän perehdyttäminen Elpotek Oy:ssä
Vanhahonko, Jyrki (2013)
Vanhahonko, Jyrki
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303313783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303313783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Elpotek Oy:lle perehdytyskansio, joka sisältää vain alku- ja yleisperehdyttämistä. Perehdytyskansioon ei sisällytetty toimeksiantajan pyynnöstä yleisperehdyttämistä tarkempaa työnopastusta. Elpotek Oy:n uusimmille työntekijöille laadittiin kyselylomake, jossa kyseltiin heidän omasta perehdyttämisestään, mitä perehdyttäminen sisälsi sekä mielipiteitä tulevan perehdytyskansion sisällöstä.
Opinnäytetyössä syvennytään myös perehdyttämisen tärkeyteen ja tavoitteisiin, perehdyttämisen suunnitteluun, perehdyttämismalleihin, hyvän perehdyttäjän ominaisuuksiin, perehdyttämiseen liittyviin lakeihin ja työturvallisuuteen sekä perehdytyskansion laatimiseen. Näitä aiheita tutkittiin alan kirjallisuutta hyödyntäen.
Työn aihepiiriin tutustumisen avulla selvisi, miten tärkeää perehdyttäminen on yrityksen liiketoiminnassa sen kannalta, millaisen kuvan yritys haluaa itsestään antaa ja mitkä arvot ovat yritykselle tärkeitä. Myös perehdyttäjän rooli osoittautui onnistuneen perehdyttämisen avainsanaksi.
Työn tuloksena saatiin toimeksiantajaa tyydyttävä perehdytyskansio, joka on asiasisällöltään asiakkaan toiveiden mukainen. Perehdytyskansioon kerättiin uusille työntekijöille yleisiä tietoja yrityksestä sekä sen toimintatavoista.
Opinnäytetyössä syvennytään myös perehdyttämisen tärkeyteen ja tavoitteisiin, perehdyttämisen suunnitteluun, perehdyttämismalleihin, hyvän perehdyttäjän ominaisuuksiin, perehdyttämiseen liittyviin lakeihin ja työturvallisuuteen sekä perehdytyskansion laatimiseen. Näitä aiheita tutkittiin alan kirjallisuutta hyödyntäen.
Työn aihepiiriin tutustumisen avulla selvisi, miten tärkeää perehdyttäminen on yrityksen liiketoiminnassa sen kannalta, millaisen kuvan yritys haluaa itsestään antaa ja mitkä arvot ovat yritykselle tärkeitä. Myös perehdyttäjän rooli osoittautui onnistuneen perehdyttämisen avainsanaksi.
Työn tuloksena saatiin toimeksiantajaa tyydyttävä perehdytyskansio, joka on asiasisällöltään asiakkaan toiveiden mukainen. Perehdytyskansioon kerättiin uusille työntekijöille yleisiä tietoja yrityksestä sekä sen toimintatavoista.