Tapaturmien ennaltaehkäisy : ensiaputapahtuma
Holmberg, Christer; Björkroth, Jenni; Öhrnberg, Anna-Stina (2013)
Holmberg, Christer
Björkroth, Jenni
Öhrnberg, Anna-Stina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303283764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303283764
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tilasi Hyvinkään 24 turvallista tuntia organisaation koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ennaltaehkäisytyöryhmä. Työn tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida tapaturmapäivä Hyvinkään yhteiskoulun lukiossa. Tapaturmapäivä järjestettiin toisen vuoden opiskelijaryhmälle, joka kirjoittaa terveystiedon ylioppilaskirjoituksissa keväällä 2014. Teoreettisena pohjana opinnäytetyössä käytettiin erilaisia tapaturma- ja ensiaputeorioita. Tapaturmapäivän ohjauksen pedagogisena lähtökohtana käytettiin konstruktivistista oppimiskäsitystä ja IMB –terveyden edistämisen mallia sekä asiakaslähtöistä ohjaamista. Tapahtumassa ohjattiin ensiavun antoa voimassa olevien ohjeistuksien mukaisesti.
Tapaturmapäivät toteutettiin Hyvinkään yhteiskoululla 7. ja 8.2.2013. Tapahtumaan osallistui ensimmäisenä päivänä 19 opiskelijaa ja toisena päivänä 17 opiskelijaa. Tapaturmapäivien kesto oli molempina päivinä 75 minuuttia. Tapahtumien aikana opiskelijat kiersivät rasteja ohjaajien kanssa. Tapahtumien sisältönä oli elvytys, automaattidefibrillaattorin käyttö, päihdemyrkytykset, nilkan nyrjähdys ja haavasidonta.
Tapaturmapäivään osallistuneiden opiskelijoiden osaamista ja tapahtuman onnistuneisuutta arvioitiin kyselyllä. Tutkimuksemme on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jolla selvitettiin, miten tapahtuma vaikutti opiskelijoiden tieto- ja taito-osaamiseen sekä motivaatioon ja miten opiskelijat kokivat tapahtuman järjestelyn ja ohjauksen. Kyselyyn vastasi kaikki tapahtumaan osallistuneet opiskelijat (N=17). Tapahtumapäivien aikana opiskelijoiden tiedot kysyttyjä ensiapua tietoja kohtaan lisääntyi. Eniten lisääntyivät tiedot lapsen elvytyksestä (muutos +84 %), myrkytys tapausten määristä (muutos +63 %) ja automaattidefibrillaattorin käytöstä (muutos +52 %). Opiskelijoista kaikki (samaa mieltä 100 %) kokivat tapaturmapäivien lisänneen heidän taitojaan huolehtia omasta terveydestään ja he kaikki (samaa mieltä 100 %) osaisivat soveltaa asiasisältöä arkipäivän tilanteissa. Opiskelijat saivat enemmän rohkeutta toimia ensiapua vaativissa tilanteissa (samaa mieltä 100 %). Ohjaajat olivat uskottavia (samaa mieltä 100 %) ja he osasivat opettaa (samaa mieltä 100 %). Opiskelijoista 88 % koki tapahtumapäivät kiinnostaviksi.
Vastaavanlaisten ensiaputapahtumien järjestäminen on tarpeellista, sillä suomalaisten nuorten tapaturmaluvut ovat tilastojen valossa huolestuttavia. Ensiaputaitojen perusteet olisi hyvä jokaisen nuoren oppia ja ennaltaehkäisyn kannalta ensiaputietouden lisääntyminen voisi vähentää nuorten tapaturmariskialttiutta. Koulun haasteena voidaan pitää opiskelijoiden ensiaputaitojen ja -tietojen kehittämistä ja niiden ylläpitämistä.
Tapaturmapäivät toteutettiin Hyvinkään yhteiskoululla 7. ja 8.2.2013. Tapahtumaan osallistui ensimmäisenä päivänä 19 opiskelijaa ja toisena päivänä 17 opiskelijaa. Tapaturmapäivien kesto oli molempina päivinä 75 minuuttia. Tapahtumien aikana opiskelijat kiersivät rasteja ohjaajien kanssa. Tapahtumien sisältönä oli elvytys, automaattidefibrillaattorin käyttö, päihdemyrkytykset, nilkan nyrjähdys ja haavasidonta.
Tapaturmapäivään osallistuneiden opiskelijoiden osaamista ja tapahtuman onnistuneisuutta arvioitiin kyselyllä. Tutkimuksemme on kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jolla selvitettiin, miten tapahtuma vaikutti opiskelijoiden tieto- ja taito-osaamiseen sekä motivaatioon ja miten opiskelijat kokivat tapahtuman järjestelyn ja ohjauksen. Kyselyyn vastasi kaikki tapahtumaan osallistuneet opiskelijat (N=17). Tapahtumapäivien aikana opiskelijoiden tiedot kysyttyjä ensiapua tietoja kohtaan lisääntyi. Eniten lisääntyivät tiedot lapsen elvytyksestä (muutos +84 %), myrkytys tapausten määristä (muutos +63 %) ja automaattidefibrillaattorin käytöstä (muutos +52 %). Opiskelijoista kaikki (samaa mieltä 100 %) kokivat tapaturmapäivien lisänneen heidän taitojaan huolehtia omasta terveydestään ja he kaikki (samaa mieltä 100 %) osaisivat soveltaa asiasisältöä arkipäivän tilanteissa. Opiskelijat saivat enemmän rohkeutta toimia ensiapua vaativissa tilanteissa (samaa mieltä 100 %). Ohjaajat olivat uskottavia (samaa mieltä 100 %) ja he osasivat opettaa (samaa mieltä 100 %). Opiskelijoista 88 % koki tapahtumapäivät kiinnostaviksi.
Vastaavanlaisten ensiaputapahtumien järjestäminen on tarpeellista, sillä suomalaisten nuorten tapaturmaluvut ovat tilastojen valossa huolestuttavia. Ensiaputaitojen perusteet olisi hyvä jokaisen nuoren oppia ja ennaltaehkäisyn kannalta ensiaputietouden lisääntyminen voisi vähentää nuorten tapaturmariskialttiutta. Koulun haasteena voidaan pitää opiskelijoiden ensiaputaitojen ja -tietojen kehittämistä ja niiden ylläpitämistä.