Henkilöstöjohtamisen kehittäminen hotellialalla Investors in People –standardia soveltaen - Case: Hotel Haven
Nouidra, Pauliina (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303283763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303283763
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli osoittaa, miten saada tieto yrityksen henkilöstöjohtamisen kehityskohteista Investors in People –standardia soveltaen. Esimerkkiyrityksenä toimi Helsingin keskustassa sijaitseva OY Union Hotels Ab/ Hotel Haven. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville, miten yrityksessä henkilöjohtamisen ongelmakohtiin voitiin reagoida.
Teoriaperustassa käsitellään henkilöstöjohtamista hotellialalla ja sen haasteita sekä Investors in People –standardin perusteita. Jotta kyseinen kyselytutkimus voidaan toteuttaa yrityksessä, on kyseisen yrityksen tiedostettava oma toimiala ja sen haasteet, joiden perusteella yritys on luonut oman strategian.
Tutkimusmenetelminä tutkimuksessa käytettiin haastattelua ja kyselyä, jotka pohjautuivat Investors in People –standardiin. Hotellipäällikköä haastateltiin, missä selvitettiin kyseisen yrityksen tämän päivän haasteisiin vastaava strategia. Kysely lähetettiin yrityksen majoituspuolen henkilökunnalle, kahdelle ylimpään johtoon kuuluvalle henkilölle, kuudelle esimiehelle ja kymmenelle muulle työntekijälle. Vastauksia tuli 13 eli vastausprosentiksi saatiin 70 %.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että kohdeyrityksessä henkilöstöjohtaminen on pääosin huomioitu hyvin, mutta henkilöstön keskuudessa oli selviä mielipide-eroja henkilöstöjohtamisen toimivuudesta.
Tutkimus osoitti, että Investors in People –standardin periaatteisiin pohjautuvan kyselen toteuttaminen yrityksen henkilöstölle on erittäin hyödyllinen, sillä sen avulla yritys pystyy saamaan tiedon kehityskohteista henkilöstöjohtamisen kehittämistä varten. Tämä prosessi on erittäin tarpeellinen varsinkin niillä aloilla, joilla työntekijöiden vaihtuvuus on suurta, sillä henkilöstön kehityskohteet on tiedostettava, jotta osaaminen voi olla jatkuvaa henkilöstön vaihtuvuuden jälkeen.
Teoriaperustassa käsitellään henkilöstöjohtamista hotellialalla ja sen haasteita sekä Investors in People –standardin perusteita. Jotta kyseinen kyselytutkimus voidaan toteuttaa yrityksessä, on kyseisen yrityksen tiedostettava oma toimiala ja sen haasteet, joiden perusteella yritys on luonut oman strategian.
Tutkimusmenetelminä tutkimuksessa käytettiin haastattelua ja kyselyä, jotka pohjautuivat Investors in People –standardiin. Hotellipäällikköä haastateltiin, missä selvitettiin kyseisen yrityksen tämän päivän haasteisiin vastaava strategia. Kysely lähetettiin yrityksen majoituspuolen henkilökunnalle, kahdelle ylimpään johtoon kuuluvalle henkilölle, kuudelle esimiehelle ja kymmenelle muulle työntekijälle. Vastauksia tuli 13 eli vastausprosentiksi saatiin 70 %.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että kohdeyrityksessä henkilöstöjohtaminen on pääosin huomioitu hyvin, mutta henkilöstön keskuudessa oli selviä mielipide-eroja henkilöstöjohtamisen toimivuudesta.
Tutkimus osoitti, että Investors in People –standardin periaatteisiin pohjautuvan kyselen toteuttaminen yrityksen henkilöstölle on erittäin hyödyllinen, sillä sen avulla yritys pystyy saamaan tiedon kehityskohteista henkilöstöjohtamisen kehittämistä varten. Tämä prosessi on erittäin tarpeellinen varsinkin niillä aloilla, joilla työntekijöiden vaihtuvuus on suurta, sillä henkilöstön kehityskohteet on tiedostettava, jotta osaaminen voi olla jatkuvaa henkilöstön vaihtuvuuden jälkeen.