Nuorten mielenterveyden edistäminen
Kanniainen, Sinikka (2013)
Kanniainen, Sinikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273739
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kanniainen, Anja-Sinikka. Nuorten mielenterveyden edistäminen. Diak Pohjoinen, Oulu, kevät 2013, 68 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Mielenterveystyö, sairaanhoitaja YAMK.
Nuoruus on mielenterveyden kannalta merkittävää aikaa jolloin nuorta tulisi tukea hänen kehityksessään. Tieteelliset tutkimukset osoittavat että mielenterveydenhäiriöitä ehkäisevä ja mielenterveyttä edistävä työ nuorten parissa on sekä tuloksellista että taloudellisesti kannattavaa. Oulussa nuorten mielenterveyden edistämistä on tuettu perustamalla psykiatrisen sairaanhoitajan toimia perusterveydenhuoltoon; peruskouluihin, lukioihin, ammatilliseen koulutukseen sekä matalan kynnyksen nuorten palveluihin. Sairaanhoitajien tehtävänä on tarjota nuorille psykososiaalista tukea ja toimia mielenterveyden edistäjinä ja ennaltaehkäisevän työn tekijöinä.
Opinnäytetyö oli osa työelämän tutkivaa kehittämistyötä, jonka tavoitteena oli kehittää perusterveydenhuollossa tehtävää mielenterveyden edistämistyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja juurruttaa psykiatristen sairaanhoitajien tekemää nuorten mielenterveyttä edistävää työtä. Tarkoituksena oli kuvata, millaisena psykiatriset sairaanhoitajat kuvasivat nuorten parissa tehtävää mielenterveyden edistämistyötä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin tulevaisuuden muistelu –tilaisuuden avulla, joka toimi ryhmähaastatteluna. Tilaisuuteen osallistui viisi nuorten parissa toimivaa psykiatrista sairaanhoitajaa. Tulevaisuuden muistelu -tilaisuus videoitiin ja siitä saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Sairaanhoitajien kuvauksista nousi kolme pääluokkaa; työn tavoitteet, työtavat sekä työhön vaikuttaminen. Työn tavoitteita olivat osallisuuden vahvistaminen, tiedon jakaminen sekä asenteisiin vaikuttaminen. Työtavat muodostuivat niistä menetelmistä, joita työn tavoitteiden toteuttamisessa käytetään. Tavat jakaantuivat arviointityöhön, ryhmiin kohdistuvaan työhön sekä yhteistyöhön. Tavat vaikuttaa työhön sisälsi työn organisoimisen, toiminnan juurruttamisen sekä työn kehittämisen. Näiden avulla sairaanhoitajat pystyivät vaikuttamaan työn tavoitteiden ja työtapojen muodostamaan työn sisältöön.
Nuorten mielenterveyden edistämisen tulisi tapahtua nuorten normaaleissa kehitysympäristöissä, mikä haastaa perinteisesti sektoreittain jakautuneen palvelujärjestelmän. Kasvuympäristöissä tehtävä työ vaatii erityisesti yhteistyötä useiden toimijoiden kesken sekä uudenlaisen toimintamallin juurruttamista käytäntöön. Nuorten mielenterveyden edistäminen onkin ennen kaikkea yhteistyötä ammattilaisten sekä nuorten ja heidän vanhempiensa kanssa. Toiminnan juurruttamisessa sairaanhoitajien tekemän työn merkitys korostuu. Pelkkä toimintamallin integroiminen ei kuitenkaan riitä, vaan mielenterveyden edistämisen ajatusmaailma tulisi omaksua osaksi koulujen arvopohjaa.
Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, nuori, mielenterveys, perusterveydenhuolto, koulut
Kanniainen, Anja-Sinikka. Nuorten mielenterveyden edistäminen. Diak Pohjoinen, Oulu, kevät 2013, 68 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Mielenterveystyö, sairaanhoitaja YAMK.
Nuoruus on mielenterveyden kannalta merkittävää aikaa jolloin nuorta tulisi tukea hänen kehityksessään. Tieteelliset tutkimukset osoittavat että mielenterveydenhäiriöitä ehkäisevä ja mielenterveyttä edistävä työ nuorten parissa on sekä tuloksellista että taloudellisesti kannattavaa. Oulussa nuorten mielenterveyden edistämistä on tuettu perustamalla psykiatrisen sairaanhoitajan toimia perusterveydenhuoltoon; peruskouluihin, lukioihin, ammatilliseen koulutukseen sekä matalan kynnyksen nuorten palveluihin. Sairaanhoitajien tehtävänä on tarjota nuorille psykososiaalista tukea ja toimia mielenterveyden edistäjinä ja ennaltaehkäisevän työn tekijöinä.
Opinnäytetyö oli osa työelämän tutkivaa kehittämistyötä, jonka tavoitteena oli kehittää perusterveydenhuollossa tehtävää mielenterveyden edistämistyötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ja juurruttaa psykiatristen sairaanhoitajien tekemää nuorten mielenterveyttä edistävää työtä. Tarkoituksena oli kuvata, millaisena psykiatriset sairaanhoitajat kuvasivat nuorten parissa tehtävää mielenterveyden edistämistyötä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin tulevaisuuden muistelu –tilaisuuden avulla, joka toimi ryhmähaastatteluna. Tilaisuuteen osallistui viisi nuorten parissa toimivaa psykiatrista sairaanhoitajaa. Tulevaisuuden muistelu -tilaisuus videoitiin ja siitä saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Sairaanhoitajien kuvauksista nousi kolme pääluokkaa; työn tavoitteet, työtavat sekä työhön vaikuttaminen. Työn tavoitteita olivat osallisuuden vahvistaminen, tiedon jakaminen sekä asenteisiin vaikuttaminen. Työtavat muodostuivat niistä menetelmistä, joita työn tavoitteiden toteuttamisessa käytetään. Tavat jakaantuivat arviointityöhön, ryhmiin kohdistuvaan työhön sekä yhteistyöhön. Tavat vaikuttaa työhön sisälsi työn organisoimisen, toiminnan juurruttamisen sekä työn kehittämisen. Näiden avulla sairaanhoitajat pystyivät vaikuttamaan työn tavoitteiden ja työtapojen muodostamaan työn sisältöön.
Nuorten mielenterveyden edistämisen tulisi tapahtua nuorten normaaleissa kehitysympäristöissä, mikä haastaa perinteisesti sektoreittain jakautuneen palvelujärjestelmän. Kasvuympäristöissä tehtävä työ vaatii erityisesti yhteistyötä useiden toimijoiden kesken sekä uudenlaisen toimintamallin juurruttamista käytäntöön. Nuorten mielenterveyden edistäminen onkin ennen kaikkea yhteistyötä ammattilaisten sekä nuorten ja heidän vanhempiensa kanssa. Toiminnan juurruttamisessa sairaanhoitajien tekemän työn merkitys korostuu. Pelkkä toimintamallin integroiminen ei kuitenkaan riitä, vaan mielenterveyden edistämisen ajatusmaailma tulisi omaksua osaksi koulujen arvopohjaa.
Asiasanat: kvalitatiivinen tutkimus, nuori, mielenterveys, perusterveydenhuolto, koulut