Perustettavan yrityksen liiketoimintasuunnitelma - Äänitysstudio
Koskenkorva, Ari (2013)
Koskenkorva, Ari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273728
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia liiketoimintasuunnitelma Oulun seudulle perustettavalle äänitysstudiolle. Yrittäjä oli toiminut alalla jo kymmenisen vuotta muusikkona ja freelancer-tuottajana. Valmistelut yritystoiminnan aloittamiseen oli jo aloitettu toimitilojen rakentamisen muo-dossa, ja tutkija pyrki selvittämään, olivatko yrittäjän suunnitelmat taloudellisesti kannattavia. Liiketoimintasuunnitelman lähtökohtana oli yrittäjän aiempi ammatinharjoittaminen, ja yhtenä tavoitteena oli selvittää musiikkialalla viime aikoina tapahtuneita muutoksia. Koska yrittäjällä ei ole liiketalouden koulutusta, työssä käytiin läpi myös yritysmuodon valinnan kannalta tärkeitä eroja yhdenhengen osakeyhtiön ja toiminimen välillä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjoituspöytä-tutkimusta. Pääasiallisina lähteinä käytettiin yrittäjän haastattelujen lisäksi verkossa julkaistuja musiikkialaa, sen taloutta ja musiikin digitalisoitumisen haasteita käsitteleviä sivustoja ja tutkimuksia.
Digitalisoitumisen mukanaan tuoma äänitemyynnin lasku on viime vuosina vaikuttanut merkittä-västi koko musiikkialaan. Vaikka digitaalinen musiikinmyynti onkin alkanut pikkuhiljaa korjaamaan fyysisen äänitemyynnin laskua, entisiin myyntilukuihin tuskin on enää paluuta. Verkossa musiikin jakamisesta eniten hyötyvät kuluttajat. Toisaalta Internet tarjoaa aloitteleville artisteille mahdollisuuden jakaa musiikkiaan ja tavoitella suurempaa kuuntelijakuntaa. Perustettavan yrityksen kannalta voidaan turvallisesti todeta, että musiikki on myös jatkossa äänitettävä, nauttivat kuluttajat sen sitten missä muodossa ja millä päätelaitteella tahansa. Toinen tärkeä huomio on, että vaikka musiikkia ostetaankin perinteisessä muodossa vähemmän, on sen käyttö ja kulutus Teoston keräämien korvausmaksujen mukaan sen sijaan kasvussa.
Toiminimellä perustettavan yrityksen kilpailutilanne Pohjois-Suomessa on yritystoiminnan aloitta-miselle suotuisa. Vastaavanlaisen musiikin tuottamiseen keskittyneitä yrityksiä ei näyttäisi lähis-töltä löytyvän. Toisaalta kilpailijoista erottuminen muun kuin tuotantosuuntautumisen avulla on vaikeaa. Vaikka perustettava yritys tavoitteleekin palveluillaan yritysasiakkaita, on lähialueen yksityisasiakkaiden merkitys alkuvaiheessa suuri. Musiikin harrastamisen lisäksi alueelta löytyy paljon musiikkialan koulutusta. Asiakaskunnan laajentaminen ja houkuttelu kauempaa voivat markkinoinnin vaikeudesta ja puutteesta johtuen olla haasteellista. Onnistuneet tuotannot toimivat jatkossa parhaana markkinointikeinona.
Myynti- ja kustannusennusteiden pohjalta tehtyjen laskelmien valossa yritystoiminnan aloittami-nen yrittäjän lähtökohdista käsin näyttää kannattavalta. Vaikka tulevia hinnankorotuksia ei voi-taisikaan tehdä, on yrityksellä pienten investointitarpeiden ja matalien kustannusten ansiosta mahdollisuus menestyä myös jatkossa.
Digitalisoitumisen mukanaan tuoma äänitemyynnin lasku on viime vuosina vaikuttanut merkittä-västi koko musiikkialaan. Vaikka digitaalinen musiikinmyynti onkin alkanut pikkuhiljaa korjaamaan fyysisen äänitemyynnin laskua, entisiin myyntilukuihin tuskin on enää paluuta. Verkossa musiikin jakamisesta eniten hyötyvät kuluttajat. Toisaalta Internet tarjoaa aloitteleville artisteille mahdollisuuden jakaa musiikkiaan ja tavoitella suurempaa kuuntelijakuntaa. Perustettavan yrityksen kannalta voidaan turvallisesti todeta, että musiikki on myös jatkossa äänitettävä, nauttivat kuluttajat sen sitten missä muodossa ja millä päätelaitteella tahansa. Toinen tärkeä huomio on, että vaikka musiikkia ostetaankin perinteisessä muodossa vähemmän, on sen käyttö ja kulutus Teoston keräämien korvausmaksujen mukaan sen sijaan kasvussa.
Toiminimellä perustettavan yrityksen kilpailutilanne Pohjois-Suomessa on yritystoiminnan aloitta-miselle suotuisa. Vastaavanlaisen musiikin tuottamiseen keskittyneitä yrityksiä ei näyttäisi lähis-töltä löytyvän. Toisaalta kilpailijoista erottuminen muun kuin tuotantosuuntautumisen avulla on vaikeaa. Vaikka perustettava yritys tavoitteleekin palveluillaan yritysasiakkaita, on lähialueen yksityisasiakkaiden merkitys alkuvaiheessa suuri. Musiikin harrastamisen lisäksi alueelta löytyy paljon musiikkialan koulutusta. Asiakaskunnan laajentaminen ja houkuttelu kauempaa voivat markkinoinnin vaikeudesta ja puutteesta johtuen olla haasteellista. Onnistuneet tuotannot toimivat jatkossa parhaana markkinointikeinona.
Myynti- ja kustannusennusteiden pohjalta tehtyjen laskelmien valossa yritystoiminnan aloittami-nen yrittäjän lähtökohdista käsin näyttää kannattavalta. Vaikka tulevia hinnankorotuksia ei voi-taisikaan tehdä, on yrityksellä pienten investointitarpeiden ja matalien kustannusten ansiosta mahdollisuus menestyä myös jatkossa.