Tiesuunnitelman tietomallinnus : Valtatie 14 Savonlinnan Laitaatsalmi
Palviainen, Ville (2013)
Palviainen, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273703
Tiivistelmä
Rakennusteollisuuden käyttämät tietomallit ovat rakenteen ominaisuuksien ja niihin liittyvien elinkaaritietojen esittämistä digitaalisessa kolmiulotteisessa (3D) muodossa. Kolmiulotteisessa esityksessä rakenteen ominaisuuksia voidaan tarkastella vapaasti eri suunnista ja ominaisuustiedot ovat noudettavissa rakenteen tietomallista, eikä niitä tarvitse hakea perinteisistä dokumenteista.
Rakennusteollisuudessa tietomallipohjainen suunnittelu on ollut käytössä 1980-luvulta, mutta yhdyskuntarakentamisessa tietomallipohjainen suunnittelu ja tietomallit ovat vasta tekemässä tuloaan suunnittelun standardeiksi. Tietomallinnuksen käyttöönotolla yhdyskuntarakentamisessa tavoitellaan laadun parantumista, tehokuutta, kustannussäästöjä sekä kilpailukykyä.
Opinnäytetyössäni käsitellään RYM Oy:n Infra FINBIM -työpaketin tietomallinnuksen pilottihanke. Pilotissa tutkittiin tiesuunnitelman laatimista tietomallipohjaisesti Valtatie 14 Savonlinnan Laitaatsalmen liikennejärjestelyihin. Tietomallipohjaisen ajattelun tuominen käytännön suunnitteluprosessiin vaatii tavoiteltavien hyötyjen ja jälleenkäyttöarvojen määrittämistä etukäteen, selkeiden ja realististen tavoitteiden asettamista sekä sitoutumista asetettuihin tavoitteisiin koko suunnitteluorganisaatiolta ja tilaajalta. Muussa tapauksessa syntyy hukkaa turhaan tehtyjen suunnitelmien ja olemattoman jälleenkäyttöarvon myötä.
Pilottihankkeessa havaittiin, että tiesuunnitelman toteuttaminen tietomallipohjaisesti hyödytti vaihtoehtotarkastelua sekä päätöksentekoa, mutta käytännön suunnitteluun ja suunnitelmien jälleenkäyttöarvoon se vaikutti hyvin vähän. Loppuyhteenvedossa todettiin myös, että hankkeessa aikaansaatu tietomalli loi konsultin osaamisesta ja tietämyksestä harhaanjohtavan kuvan. Hankkeen aikana monia asioita jouduttiin tekemään manuaalisesti käsin, koska suunnitteluohjelmistoja ei osattu käyttää tai niiden ominaisuuksista ei oltu tietoisia.
Rakennusteollisuudessa tietomallipohjainen suunnittelu on ollut käytössä 1980-luvulta, mutta yhdyskuntarakentamisessa tietomallipohjainen suunnittelu ja tietomallit ovat vasta tekemässä tuloaan suunnittelun standardeiksi. Tietomallinnuksen käyttöönotolla yhdyskuntarakentamisessa tavoitellaan laadun parantumista, tehokuutta, kustannussäästöjä sekä kilpailukykyä.
Opinnäytetyössäni käsitellään RYM Oy:n Infra FINBIM -työpaketin tietomallinnuksen pilottihanke. Pilotissa tutkittiin tiesuunnitelman laatimista tietomallipohjaisesti Valtatie 14 Savonlinnan Laitaatsalmen liikennejärjestelyihin. Tietomallipohjaisen ajattelun tuominen käytännön suunnitteluprosessiin vaatii tavoiteltavien hyötyjen ja jälleenkäyttöarvojen määrittämistä etukäteen, selkeiden ja realististen tavoitteiden asettamista sekä sitoutumista asetettuihin tavoitteisiin koko suunnitteluorganisaatiolta ja tilaajalta. Muussa tapauksessa syntyy hukkaa turhaan tehtyjen suunnitelmien ja olemattoman jälleenkäyttöarvon myötä.
Pilottihankkeessa havaittiin, että tiesuunnitelman toteuttaminen tietomallipohjaisesti hyödytti vaihtoehtotarkastelua sekä päätöksentekoa, mutta käytännön suunnitteluun ja suunnitelmien jälleenkäyttöarvoon se vaikutti hyvin vähän. Loppuyhteenvedossa todettiin myös, että hankkeessa aikaansaatu tietomalli loi konsultin osaamisesta ja tietämyksestä harhaanjohtavan kuvan. Hankkeen aikana monia asioita jouduttiin tekemään manuaalisesti käsin, koska suunnitteluohjelmistoja ei osattu käyttää tai niiden ominaisuuksista ei oltu tietoisia.